12. maaliskuuta 2014

Pohjalaiset itseironiapäivät päättyivät miestappoon

Pohjalaiset itseironiapäivät vaativat eilen yhden osallistujan hengen Töysässä. Isokyröläinen tilanomistaja Antti Ylä-Viitonen surmasi hansikaslokerostaan löytämällä astalolla jurvalaisen tilansomistajan Jocce Keski-Ketterän. Poliisi toteaa ironialla olleen osuutta asiaan.

Oman kertomansa mukaan tekijä oli sekoittanut uhrin itseironian tavalliseen ironiaan ja tirvaissut tätä kuolettavasti otsalohkoon, jossa huumori syntyy.

"Karsuutin tualla riisselimersulla Tuurin ravattisonnin kyläkauppahan, kun osu silmään että parkkipaikalla hiippaaloo joku epämäärääsen iroonisen näköönen henkilö", teon tunnustanut Ylä-Vitonen perustelee.

Pohjanmaan poliisi tutkii tapausta vaaran aiheuttamisena julkisella paikalla, sillä on selvää, että ilkiten mulkiten ironisoinnista aiheutuu vaaraa ainakin tekijälle itselleen. Poliisi muistuttaa jälleen, että itseironiapäiville osallistuvien on syytä itseironisoida selvästi, asiallisesti ja vain kilpailutilanteessa.
............

Pohjalaiset itseironiapäivät järjestettiin nyt 25:ttä kertaa. Kolmipäiväisessä tapahtumassa paikalliset kilpailevat siitä, kuka pystyy itseironisoimaan pisimmän aikaa yhtäjaksoisesti. Voimassa oleva ennätys on vuodelta 2007, jolloin eräs teuvalainen ite-yrittäjä jaksoi olla itseironinen huimat 2 minuuttia ja 47 sekuntia.

Itseironiapäivien elo on ollut kituliasta, ja se on kärsinyt jatkuvasti yleisöpulasta. Eräänä vuonna tapahtuma kuivui kokoon, kun pohjalaiset jäivät kotiin katsomaan Talonpojan rallin finaalia. Vuosina 1998–2002 paikalle saapui ainoastaan Teuvan suojeluskunta – mutta ei ironisessa mielessä.

Tämänvuotinen valitettava kuolemantapaus ei sekään ole ainut laatuaan. Vuonna 1997 eräs seinäjokelainen kilpailija erehtyi itseironisoimaan, että hänen kotikaupunkinsa hallinnollinen keskus on suunniteltu 700 000 asukkaalle. Mies menehtyi myöhemmin tapaturmaisesti jäätyään kolmesti oman leikkuupuimurinsa alle.
................

Mutta miksei itseironia innosta pohjalaisia?

Itseironiapäivien toiminnanjohtajan, teurastaja-karkkikauppias Jorma Iso-Alajorman mukaan laukeudella ollaan kyllä totuttu kääntämään puukkoa haavassa, mutta "enempi tosissaan". Paikalliset moittivat, että itseironiapäivien ohjelmisto on "köykäänen". Sanalla sarkasmi pohjalainen käsittää olevan jotain tekemistä peltoalojen kanssa, joten moni on poistunut paikalta pettyneenä.

Iso-Alajorma kertoo, että hameväenkin kanssa on tullut kahnausta. Pohjalaiset naiset eivät tavallisesti pidä siitä, että aikuiset miehet käyvät rimpsalla ironisoimassa. "Akat on heti marajamas isäntien perähän jos jotaki meinatahan sattiirisesti teherä", hän harmittelee.

Sekin pitää muistaa, että Pohjanmaalla pidetään perinteisesti suoraviivaisista kontaktilajeista kuten vapaussodasta ja tangosta. Sen sijaan ironisoinnissa oleellista on viileä älyllinen etäisyys. Siksi itseironiaa pidetään Pohjanmaalla tavallisimmin bolshevikkien salajuonena.

"Soon ironia kaiken pahuuren alaku ja juuri", Ylä-Viitonen tiivistää.

Pohjalaisia sapettavat ylipäätään etelästä tuodut modernit hapatukset kuten painovapauslaki, syntetisaattorimusiikki ja alle 99 oktaanin bensiini. (Pohjalaiset käyttävät mieluiten yli 100 oktaanin bensiiniä, sillä se on iso-oktaanista.) Kuten tunnettua, monet pohjalaisten näkemyksistä nousevat kumpujen yöstä, mikä on ironista (sic!), sillä pohjanmaalla ei ole kumpuja.
............

Iso-Alajorman mielestä perimmäiset syyt pohjalaisten itseironian inhoon löytyvät kuitenkin syvältä pohjalaisesta sielunmaisemasta. Pohjalainen sielunmaisemahan näyttää pitkälti samalta kuin pohjalainen maisema – matalalta ja yksitoikkoiselta.

Kuten tunnettua, se mikä muualla Suomessa tulkitaan luonneviaksi on pohjalaiselle hyve. Pohjalaiset mieltävät esimerkiksi oman avoimen v*****n "rehelliseksi suorapuheisuudeksi" ja sumeilemattoman itsekehun "totuureksi".

Tutkijoiden näkemyksen mukaan ihmisyhteisöissä, joissa "moon oikias, soot vääräs" ei tavallisesti ole psykofyysistä tarvetta itseironialle. Pohjanmaalla ei vain yksinkertaisesti ole kysyntää itseironialle tai muunlaiselle vääräleukailulle.

Haastattelun lopussa Iso-Alajorma ja Ylä-Viitonen muistuttavat allekirjoittaneelle, että Sinisen zeppeliinin itseironiapäivien kuvauksen on syytä olla myötäsukainen.

"Joissei tua plokikirjoottaminen lopu nyt justihinsa, niin mä tuun ja ammun sun MäcPuukkis Valametin haulikolla pillan päreiksi! Kuinka sä julukeet pitää nuan naurettavia sivuja netis?", Ylä-Viitonen huutaa varmuuden varalta perään. Ystävälliset miehet lupaavat kyyditä blogistin tarvittaessa itärajalle saakka.


Juttua varten pohjalaisten sitaatit on muutettu SUURAAKKOSISTA pienaakkosiksi luettavuuden parantamiseksi.

4 kommenttia:

  1. Tiedätkö, Zepu, mitä: suurena faninasi minua harmittaa, ettei jokainen tekstisi kerää tuhatmäärin kommentteja, koska olen ymmärtänyt, että siitä nettiin kirjoittava tykkäisi (ainakin jos ne ovat järkeviä).

    Haluan tässä osasyyllisenä kertoa, että se johtuu siitä, että nämä ovat niin -- no, täydellisiä. Ei voi kuin nauraa, herkistyä tai olla muuten vain samaa mieltä. Se ei poi'i kommentointihalua, koska pelkkä positiivinen palaute kommenttina on tylsä.

    Eli omasta ja ehkä muidenkin puolesta sanoisin niin kuin silloin joskus peruskoulussa: "Sorbits!"

    VastaaPoista
  2. Moon samaa miältä erellisen kommentaattorin kaans. Nämon nii' hyviä nottei oo tarvetta antaa suaraa palautetta. Silloin nauretahan tyytyvääsenä partoohinsa ja orotellaha lisää!

    VastaaPoista
  3. Kiitos!
    T. akka Lapualta

    VastaaPoista