23. joulukuuta 2016

Joulurauhanpuristus 2 (Sisälttä selkket ohjet ihmiskunnal)


Huomenna, jos Jumal...

Jaa eimunt täsä mää ny ole! Suaran lähetyksen täst Arvinpuiston WG Wokist. Mä otin jälle numero 14. Hyvi pöperöi he kokka sopuhinta. Eikä eläimi o tapettu yhde yhtäkänt.

Mää tuli taas julistama perinteise vaihtoehtose joulurauha. Mä miättisi oike tosissani tosa Nurmisulosel kaffetelles, et mitä mä tänä vuan teil saarnasisi. Sit mä kekkasi, et mä kuitta ensi tämä vuade huanot uutise, sit hyvät uutise ja lopuks mä anna elämäohjei.

NIIN PAL KAIKKE.

Meil henkises pääkaupunkis bruukata sano, et elämä o se mitä tapahtu Heidekkeni ja Perttalan välis. (Ja se mikä tapahtus Lynis, jää Lyni   mut siit toisel kertta.) Tänä vua tuntus kyl, et oltti kokona Perttalan päädys. Bowie kuali. Prince kuali. Coheni kuali. Muhammed Ali kuali. Oikeusvaltio kuali. Dylani kuali. Jaa et mitä sää sanosi? Tualt joku huru-ukko huutta naapuripöydäst et Dylani onki viäl henkis. Hänt ei o vaa näkyny missä.

Niinpal jengi kuali, et välil ku aamul heräs ni ekaks miätti et ketä mahta tänäpä heittä lusika nurkka. Ei sekä ihmise sialul eetwarttii tee. Hyvän pualen tiätty se, että Turu Sanoma oliva koko vuade tavallist paksumppi. No, vähä musta huumori tähä väli!

Yks allekirjottane hyvä kaveriki haudatti kesäl. Terve mies lähti suitsaitsukkela. Nämä o kuulkka vakavi paikkoi entisel Puuteri-nuarel. Sitä tuntte itteki olevas kualevaine, vaik o mite friskis kunnos ja rautta nouse penkist. Pitä ruvet syämä enemmä näit mifui ja tofui ja vähenttä sokrun käyttö. Et jättä parit piispanmunki välist ja teke vaik etunojapunnerruksi. Mut mittä joogihommi ei ruveta tekemä, semmone o okkultismi.

Et ittest pittä jokase hualehti. Ja olis kumminki kiva nähdä alkava juhlavuosi. Nimittäin reformaatiost tule kuluneks täydet 500 vuotta. Ja ei sunkka mikkä muu ko Turku o Suame aino reformaatiokaupunki! Jaa ette te sunkka luullu, et mää tarkottasi Suome 100-vuotiskekkerei. Juhlika sitä sit keskenänne 400 vuade pääst. Vähä mittasuhteit, hei!

EI MUT MIHI MÄ JÄI?

Muit ikävi uutissi oli et Lähi-idäs soditta ainava. Oikke tiädä et mitä he laittava sinne juamavetten ku aina pittä tapella. Ja kyl sitä turkulaisen tiätä, jos juamavette on jottai laitettu. Enne kraanavesi maistus joko ruumiilt tai ruastelt, mut nykysi se on paremppa. Toki allekirjottane taloute haeta kylpyvesiki Piispanristin lähtelt.

Ja sit o tämä Trumppi, oikke tiädä mitä uskaltas sano. Mää nii tykkäsi siit tummapaahtosemmast Barryst, mut tämä uus kaveri o kirkka oranssi ja puhu iha hullui. Mää näe kaikis ihmisis hyvä, jopa runosmäkeläisis, vaik he o järjestäe mulkku sakki. Mut täst Trumpist o vaikke sano mittä kiva.

Tavallas Trumpis o se sama vika ku kauhia mones tavallisessaki ihmises. Et miks olla kiukkusi ku ampiaise elokuu helttel? Ylipäätäs ihmise puhu toisilles ni rumasti. Ja moni viäl ilman länssmurret  se vaati jo silkka paha tahto. Ja tual internetis riitassi kaheleit vast onkki. Semmosi ku luuleva ite keskustelevas ja olevas kauhia moraalissi, mut oikesta he vaan solva toisi ja ol ylimiälissi muit kohta. Sen taki määki lopeti kaik somehommat jo viime kevän. Nykyä mä kattele netis vaa livekuva Turu Satamast. Rauhotta kummast, ku välil näke silkkiuikui.

Aina pittä käyttäyty sivistynest, se o meil turkulaisil jo äidinmaitos. Et sää missä Börssi pöheikö tiskilläkkä voi kui tahas mellasta. Sama se o siäl tiado valtatiälläki, minne moni o kyl lähteny mopoautol liikkel.

Mä näkisi nii, et liian monel o nakkimuki nuri. Niinku iha pysyväste. Enneaika jälkipelit pelatti Amarillos, ja kaikil jäi hyvä miäli illa päätteks vaik vähä närästiki aamul. Nykyä olla koko aja kiukkusi jostai, ain joko kutitta tai vihlo.

ET KYL MÄÄ VALLA IHMETTELE.

Mut ilosemppi asioihi. Allekirjottane hyvä ystävä saa muksu ens vuan. Siit mä ole kauhe ilone. Mut kuha nyt tulee nätti kakara eikä mikkä tyypillinen suamalaine rääpäl. Kukka ei tykkä rumist lapsist, oli ne omi tai muitte. Onneks ne o yleensä muitte. Mu oma kakarat näyttä ainakin suara ku josta saksalaisest muromainoksest. Tähä väli mä sano, et mul o pelkästä hyvi kokemuksi saksalaisist.

Tepsiki o kolmantten liikas. Mä e o nähny niin ilost Hantta Virta mone vuatte. Hymyile ko Naantalin aurinko.

Ja käykä vilkasemas vaik tilastokeskukse atk-sivuilt mite hianosti meil Suames kumminki mene. Siäl o piänel präntil isoi asioi. Emmä pal mittä tiädä, mu sen mä tiädä, et ei me ni köyhi olla, ettei me kettä voida autta. Et vähä solidaarisuut kehi, hei!

Itäharju Prismaa mä halun kans kehu. Levet käytävät ja kaik herkut käden ulottuvil ja ain saa kassatytölt hymyn. Mä melke väittäsi, et ihmine on onnellisimmillas Itäharjun Prismas. Mä sanosisi, et kaik rauhanneuvottelu pitäs käydä Prismas. Plus heil o hyvä tuaretiski. O fisu ja simpukka. Mun nuoruudes muute simpukkaravintoloist ei saanu simpukoit vaan benssa ja wiininleiket. Ja autopesu, jos oli menos hakema rouvakokelast Hirvesalost. Ei sinne rikkaitte resortti kehdannu kurvat pihaa likasel autol.

EI SUNKKA MUN JOTTAI VIISAIT PITÄNY SANO.

Jaa mää rupesi kuitenki juaruma vaik mä lupasi ittelleni et tänä vua mä pysy prikulleen asias. Mut tämmöst se on ku innostu omas asiassans. Seuraavaks tuleva sit selkket ohjet ihmiskunnal niinku mä kerta lupasi. Olettekste viäl fölis vai menittekste jo rusinaglögil?

Et täl kerta mu joulurauhanpuristus mene tämmöttis:

Hualehtika toisistanne niinku hualehtisitte omist kotiavaimistanne.
Käykä enemmä museois ja Kaskikses syämäs.
Tavakka torikaffel useammi.
Kävelkkä jokivart pitki ilma et nenä on kiinni älypuhelimes.
Kattelka kauneut ympärillän.
Olka kiitollissi kaikest mitä o. Kaikil o jottai kumminki.
Älkkä vihakka kettä tai mittä, paitsi semmosi takkei, mis vetoketju jää aina jumi.
Syäkä suklaat tai salmiakki riittäväst.
Menkä Ruissalo piknikil.
Bailakka Dynamos ainaki kerra vuodes.
Kiivekkä kaikil Turu seittemäl kukkulal kesäl. (Roomaki lasketa, jos ei Turku pääse.)
Pirauttaka toisillenne tai lähettäkä vaik postikortti jos ei niin jutut sil hetkel.
Rakastakka vähä enemmä noi yleisest.

Herranjumala, täsä melke liikuttu omist sanoist! Ei sekä mikkä terven merkki ole. Jaa ei mut nyt mä lähe hakema aladoobi viäl hallist. Ei joulu ol mittä ilma aladoobi. Ei sunkka täsä sit ihmeemppi, elos olla tämäki vuade jälkke.

6 kommenttia:

  1. Kerrassaan niinpalhiano kirjotus!

    VastaaPoista
  2. Kyl mää kans tykkäsi nii maa pirusti et ol oikke tämmöne kirjotus, et määki ymmärrä mitä siin sanota!

    VastaaPoista
  3. Hauska .. luulin ensin että pitkästyttävä mut ei ollenkka.

    VastaaPoista
  4. Meillä luettiin tämä ääneen joulupäivän lounaspöydässä. Keskellä Turkua. Oivaltava teksti ja sana on hallussa. Kiitos ja hyvää aladoobia!

    VastaaPoista
  5. Oikke kunnon turkulaine tunttu oleva tän takan, kyl o hyvä, et itekki liikuttus hiukka.

    VastaaPoista
  6. Ottia tuota, mitteepä tuossa. Kualkiäryleitä olj jiäuapissa kun mnää joulua vietin :).

    VastaaPoista