26. marraskuuta 2013

Cheekin asia on meidän asiamme

Cheek ja amputoitu tyttö luksusautossa.
Aah! Cheek myi olympiastadionin täyteen. Heti herran – siis Cheekin, ei Jumalan – ilmoitettua keikasta alkoi loiskiehunta, jossa kaiken maailman indie-räkänokat huutelivat puskista, miten kehnoa ja kamalaa musiikkia Cheek tekee.

Kumpujen yöstä nousivat myös elävät kuolleet eli rockpoliisit ja Wigwam-fanit yhtenä epäsiistinä joukkiona Cheekiä vastaan.

Takkutukat, kajaalikaiffarit ja flanellipaitaväki, otetaas ihan rauhallisesti. Lasketaan se hamppukassi maahan ja vedetään henkeä. Nyt nimittäin seuraa Cheekin puolustus. Sillä minä uskon Cheekiin. I believe in Cheek. Ja tror på Påsken.
..........

Ensiksi haluan korostaa, että k o s k a a n aiemmin isänmaamme historiassa kotimainen artisti ei ole täyttänyt olympiastadionia. Lähimmäs ylsivät SKDL 1970-luvulla ja Mestarit (Kirka, Hector ja ne kaksi muuta heppua) kesällä 1999.

Ensi kesänä tämän kotimaisen kevyen musiikin haamumailin saavuttaa Jare Henrik Tiihonen Suomen Comptonista eli Lahesta. Stadion-keikan jälkeen hänellä on saavuttamatta Suomessa enää valtiotieteiden maisterin tutkinto.

Mutta mikä Cheekissä niin ärsyttää?

Lyödään lisää kiistattomia tosiasioita tiskiin. Cheekillä on enemmän naisia kuin nuorilla Dannylla ja Seppo Hovilla yhteensä. Cheek on sliipatumpi kuin Timo Singh ja komeampi kuin Tero Pitkämäki. Cheekillä on massia yhtä paljon kuin Jukka Kuoppamäellä. Cheek heruttaa paremmin kuin Anu Saagim. Cheek vetää jäähalliin täyteen. Kahdesti.

Kuin voinokareena saaristolaislimpun päälle Cheek teki sen, mihin kukaan ei uskonut: Hän ohitti Jari Sillanpään ja Antti Tuiskun suomalaisten äitien ihannevävynä. Cheek on nyt Suomen revityin räppäri.
 
Suurimmat ärsytyksen syyt löytyvät siitä yrittämisen, ilon ja hyvän länsimaisen elämäntyylin yhdistelmästä, jota Cheek tänne valtion kokoiseen Kouvolaamme levittää. Cheekin idea, cheekkius, näin platonilaisittain käsitettynä, on jotain, joka suomalaisia närästää. Antakaa kun selitän.

Hiphop-kulttuurin maskuliininen uho ja krebailun (nuorison sana hauskanpidolle) ylistys ovat jotain uutta suomalaisessa popmusiikissa, jossa suosituinta poplyriikkaa ovat tähän asti olleet "itkin vähän, tiskasin ja lakaisin" kaltaiset vuodatukset. Positiivinta biletysmusiikkia meillä edustaa ujo ajatus, että "mä en haluu kuolla tänä yönä". Ei se nyt kovin positiivinen ajatus vielä ole.

Hyvät kiesitkin harmittavat maassa, jossa on kelirikko 11 kuukautta vuodesta ja lopun aikaa sataa. Cheekin pakoton luksusautoilu ei tunnu hyvältä, jos itse yrittää maksaa osamaksulla Fiat Toledoa. Ylipäätään Cheekin mutkaton suhtautuminen pääomaan koetaan vaikeaksi maassa, jossa raaka lanttu oli pääasiallinen ravinnonlähde vielä 1960-luvulla.

Ja kateudella tämä maa on rakennettu. Siksi Suomessa päti pitkään sääntö, että kel' raha on, se rahan kätkeköön. Vexi Salmi esitti 30 vuotta renttua sanoittajaa, mutta keräsi salaa mittavan nykytaidekokoelman. Suomessa ei ole kehdannut omistaa Maseratia, mutta on ollut sosiaalisesti hyväksyttävää juoda Maseratin hinnan verran alkoholia. Maserati, jos ei vielä tullut selväksi, on upea auto (blogistille saa lähettää näytekappaleita, lupaan kirjoittaa autoarvion).
..........

Ihmisten mielestä kaikkein ärsyttävintä Cheekissä on tietenkin se, että hän on tehnyt itsestään menestystuotteen nimeltä Cheek. Tämän ilmiön – sillä ilmiöstä tässä todella on kyse – hän on saanut aikaan tolkuttomalla keikkailulla pitäjissä ja onnistuneilla imagon reivauksilla (tässä kohdin reivauksella ei tarkoiteta nopeaa tanssimista vaan kurssin korjaamista). Ihan vain tekemällä pirusti oikeita töitä ja oikeita juttuja. Ja suomalaisen mielestä mikään ei ole niin sietämätöntä kuin omalla ahkeruudella rikastuminen. Rikastumiseen kelpaavat moraalisesti vain Lotto ja Ässä-arvat.

Mutta minä kannatan tätä uutta, iloista kulutuskeskeistä Suomea, jossa ei aina ryvetä synnintunnossa ja raavita luteita sarkatakista. Siksi minä uskon Cheekin – I believe in Cheek. (Tuollaisia paitoja saa siis ostaa Sinisen zeppeliinin verkkokaupasta hintaan 39,90). Siksi Cheekin asia on meidän asiamme. Påsken sak är vår sak. Aah!

Mutta nyt lähden twerkkaamaan, sillä se tekee hyvää alaselälle. Twerkkaus on uusi jooga.

40 kommenttia:

  1. Ketä tässä oikein voi enää kritisoida, kun kaikki kritiikki pistetään kateuden piikkiin?

    Hassusti kaikki cheekiä puolustavat puolustavat häntä ei-musiikillisista seikoista (tehnyt paljon töitä ym.). Eikä se tehty musiikki ollutkaan se pointti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ja onhan se ihan inhimillistä olla kateellinenkin menestyksestä ja rahasta. Mielläni omaisin samanlaista menestystä (tosin ehkä toisenlaisen uran parissa). Ja en todellakaan pidä henkilön tuotannosta,koska en pidä rap- musiikista. Ja se on puhtaasti makuasia.En kuuntele ns.kuolemarokkia tai virsiä.(enkä nyt vertaa). peace.












      Poista
    2. Ehkä pointti minun mielestäni tässä voisi olla se, että vaikka Cheekin musiikista ei pitäisi tai vaikka musiikki ei olisikaan joillain mittareilla ollenkaan laadukasta, voisi turhan äänekkään kritisoimisen jättää tekemättä ja iloita siitä, että Suomessa on tällainen uusi tähti, joka vetää stadikat täyteen. Tekee jotain mitä muut eivät ole tehneet, eivätkä edes päässeet kovin lähelle pitkään aikaan. Ehkä Cheekin musiikki on jopa hyvinkin kaupallista 'kertakäyttömusiikkia', jossa kappaleita ei kukaan muista enää vuosi-pari julkaisusta. Se ei silti vähennä Cheekin arvoa Suomelle, ilmiönä, vaikuttajana, esimerkkinä siitä, että elämässä voi päästä eteenpäin, menestyä, elää omaa elämäntapaansa ja toteuttaa omia haaveitaan. Näissä asioissa Suomen ja suomalaisten pitäisi kehittyä paremmiksi, jotta Suomi menestyisi kansainvälisesti ja jotta suomalaisilla olisi tulevaisuudessakin hyvä olla. Hyvä itsetunto, haaveiden toteuttaminen ja menestyminen ovat ihan ok juttuja, ei niitä tarvi yrittää latistaa.

      Poista
  2. Hevon paskaa!!!!!!!!

    VastaaPoista
  3. nyt sitten joku roti tähän hommaa oikiasti, minä vitun jumalana kaikkien ihmisten pitää pitää cheekkiä? tekö jumalauta haluatte samallaista paskaa suomeen kun ulkomailla justin biiberistä ja ne fanit, ei jumalauta...ja ole mitä olet mieltä mutta cheekki likaa tämän genren kokonaan, ei se nyt saatana ole mitään räppiä kun PUHASTA POP VITUN MUSIIKKIA, räpit on ihan erikseen, kirjoittaja taitaakin olla sitten joku 14v wnb cheek ja ei ole tietoinenkaan suomiräpin kulta ajasta, vai tuoko ritarikunta mieleesi yhtään mitään?

    VastaaPoista
  4. Seppo Hovi on soittanut mulkullaan pianoa ja Danny on pannut jo ennen kuin tämä kokoomusräppäri on edes syntynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noita saavutuksia tuskin koskaan voi kylliksi nostaa esiin, miten kansa voi ne ohittaa esim eilen ja tänään!

      Ja tää Cheek - siis eihän edes Arhinmäen nomenklatura ole sitä tunnustanut sen vertaa että olis sille jakanut apurahoja, kuten Arhinmäen diggaamille on jaettu. Jo yksin siinä on syytä olla pitämättä koko jampasta.

      Poista
  5. Mun mielestä tää on asiallisin kirjoitus Cheekistä mitä oon varmaan koskaan lukenut.

    Arvostan!

    VastaaPoista
  6. En lue itseäni mihinkään noista kategorioista, joita tuossa tekstin alussa lueteltiin. Mutta eikö voi olla niin, ettei vaan kertakaikkiaan pidä kyseisen herran musiikista. Muusikkohan hän on. Ei Cheek ihmisiä ärsytä. Vaan se kura, mitä hän musiikkinaan esittää. Nyt vaan on niin, ettei se kaikkia miellytä.

    VastaaPoista
  7. Vastaukset
    1. Samaa paskaa, eri paketti.

      Poista
  8. Perusteltu kirjoitus, kunhan pitää mielessä että se kovin kateus ja työtä tekevien ihmisten/yrittäjien alati paheneva ryöstäminen on tässä korpokommunistisessa kierrätystaloudessa laeilla ja virkamiesväkivallalla toteutettu ja partaanmutisevan kansan hyväksymä hallintomuoto.

    Ei täällä pian kukaan edes millään Toledolla ajele, jos ei hintatason mukana nousemattomasta palkasta tahdo irrota edes hyvävelihömpäyttäjien ratinkääntökorttiin, saati kaikkiin perässä seuraaviin porrasrahastuksiin!

    VastaaPoista
  9. Toiset tykkää toiset ei, kyse voi olla muustakin kuin kateudesta. Se on selvä. Mutta tullaan mielestäni siihen, että jos toinen omalla musiikillaan ja musiikki tyylillään saavuttaa jotain miksi se on silloin huono asia? Miksi silloin täytyy tulla arvistelemaan musiikin huonoutta kauheesti rähisten? Ja miksi täytyy arvostella Cheekkiä itseään ihmisenä huonoksi, jos ei pidä musiikista? Miksi sen arvostelun täytyy olla ketään kohtaan niin ilkeää? En itsekän pidä esim. metalli/rähina/örinä musiikista. Mutta en silti arvostelisi sillä saralla pärjännyttä muusikkoa, koska kyllä tämänkin tyylin muusikko on muusikko ja voi olla helvetin lahjakaskin muusikko vaikka minä en siitä pitäisi!!

    VastaaPoista
  10. Reivaus ei liity mitenkään kurssin korjaamiseen, vaan on purjeen pienentämistä kovalla tuulella. Mutta tuo on ihan linjassa jutun muun asiapitoisuuden kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pilkunviilaajalle reivauskommentista. Häiritsi muakin, kun oli väärin. Muuten en ota kantaa jutun laatuun, paitsi että näpsäkästi oli kirjotettu.

      Poista
  11. "Ensiksi haluan korostaa, että k o s k a a n aiemmin isänmaamme historiassa kotimainen artisti ei ole täyttänyt olympiastadionia. "

    Ite veikkaan että 15 000 lippua trokareilla, myy niitä täs vuoden mittaa 250e kipale :D (jos menevät kaupaks)..
    Internetin ihmeellinen maailma. Mut voihan se olla että täyteen tulloo stadikka :)

    ja joo tienestit täydestä stadikasta se cheek tienaa ja sehän tässä on vissii pääasia :D

    VastaaPoista
  12. Nyt sitä napalmia ja vähän äkkiä.

    VastaaPoista
  13. "Hiphop-kulttuurin maskuliininen uho ja krebailun (nuorison sana hauskanpidolle) ylistys ovat jotain uutta suomalaisessa popmusiikissa. Mutta nyt lähden twerkkaamaan, sillä se tekee hyvää alaselälle. Twerkkaus on uusi jooga."

    Hei Zeppeliini, 2010 soitti ja pyysi krebauksensa ja twerkkauksensa takaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haloota, 2010 tässä moi. Mitä vittua on twerkkaaminen ja krebaaminen? En oo ikinä kuullukaan...

      Poista
  14. Asiallinen teksti, mutta Fiatilla ei ole mallia nimeltä Toledo. Toledo on Seatin malli. Varsinkin alkoholin vertaaminen Maseratiin on hieno vertaus, josta olen samaa mieltä!

    VastaaPoista
  15. Populaarimusiikkia, hyi. Sitä on olemassa vain vertauskohtana omalle, kultivoituneemmalle maulle (esim. Notkea Rotta tai Suomi-räpin kultakauden teoksille kuten "Tule apuun Anja).

    VastaaPoista
  16. Ihan nyvä teksti, vaikka Cheekin haukkujat yleistetäänkin Wigwam-zombeiksi. Unohdit muuten eetyypit ja ysäriin jumahtaneet dinosaurukset, johon itse kuulun. =)

    Kirjoittajalle vinkki, revitty ei tarkoita joka suuntaan revittyä suosittua kaveria, kuten kirjoituksen kontekstista saa kuvan.
    Revitty on anglismi ameriikan ihmemaassa käytettävästä ilmaisusta "ripped", eli lihaksikkaassa kunnossa olevasta yksilöstä käytetty ylistävä ilmaus.
    Cheek ei ole siis suomen revityin räppäri. Kyllä se taitaa Musta Barbaari olla.

    VastaaPoista
  17. Kuulun varmaan sinne pahojen indiejamppojen joukkoon, kun menestyksen ja nähdyn vaivan määrä kiinnostaa melko vähäisesti. Jos musiikki kuulostaa hyvältä on aika pitkälti se ja sama onko sitä tiluliluttamassa Cheek, itä-ukrainalainen mummokuoro vai joku AOR-bändi.

    Cheek nyt vain ei kolahda omaan korvaan, joten en aio jatkossakaan panostaa tämän tuotantoon riippumatta siitä miten paljon herralla on tai ei ole massia, naisia tai päivittäistä vuodatettua stressihikeä. Ei siihen sen kummempaa syytä tarvitse.

    VastaaPoista
  18. Minun mielestäni hyvät Cheekin biisit on laskettavissa yhden käden sormilla (liioittelin ehkä tuota määrää), mutta silti täydet respectit miehelle siitä mitä on saavuttanut! Tää koko Cheek sitä Cheek tätä vääntäminenhän on parasta ja ilmaista mainosta Cheekille.

    Nuo Cheekin nykyisin radiossa soivat biisit ei vaan ole sitä "Avaimet mun kiesiin"-Cheekkiä, joka minua vielä jaksoi jopa vähän innostaa.

    VastaaPoista
  19. Reivaus ei ole myöskään kurssin korjaamista. Reivaus on purjeiden vähentämistä tarkoituksella hidastaa vauhtia.

    VastaaPoista
  20. Voisko joku laittaa linkin missä tuota Cheekkiä on niin kovasti haukuttu koska myi stadionin täyteen? Itse en ole moista nähnyt. Helvetisti vain näitä missä herraa kovasti puolustellaan.

    VastaaPoista
  21. Hei ihimiset, ei se oo musiikista kyse. Son ILIMIÖ <3.
    En oo robootti : )

    VastaaPoista
  22. Mistä Cheekkiin ja edustamaansa ämöricä-kopioituun, tuotettuun, päälleliimattuun bling-vouhotukseen hurahtanut fani edes tietää millaista sontaa kaverin tuotanta on musiikillisesti?

    Ihmiset tykkää casual paska musiikista ja siitä että radiokanavat looppaavat sitä 5 eniten maksetun kappaleen playlistiä. Omien kokemusten mukaan Cheekistä pitävät esim. ymmärtävät vähiten musiikin teoriaa ja omaavat vähiten soittotaitoa.

    VastaaPoista
  23. Cheek on menestynyt, Cheek on rikas ja Cheek ehkä "räppää" aiheista joita voitaisiin pitää ns. tabuina suomalaisessa hip-hop kulttuurissa.

    Mutta Cheek ei ole menestynyt, koska tekee hyvää musiikkia. Cheekin rikkaudella, tai habituksella ei ole mitään tekemistä menestyksensä kanssa. Ja Cheekki ei todellakaan ole edes Suomen ensimmäinen autoista ja turhanpäiväsestä paskasta lätisevä tissiposki.

    Cheekillä on kyllä olemassa oma kuulijakunta. Kaikella paskalla on, usko tai älä. Mutta Cheek on ollut jo hyvin pitkään esillä, on turha esittää että Cheek on jotenkin oman musiikkinsa voimin lyönyt NYT läpi. Koko ilmiö perustuu yhteen TV-ohjelmaan ja media hypetykseen joka on täysin Sanoman masinoimaa paskaa.

    Cheekkiä ei vihata kateellisena, Cheekkiä vihataan paskan musiikkinsa takia. Oikeesti.

    Jos Cheek ei huomattavasti muuta tyyliänsä, katoaa kuulijakuntansakin yhtä nopeasti kuin se onnistuu vetämään konttaus-kännit alaikäisten kotibileissä ja ryhtymään työttömäksi YH-mutsi armeijaksi.



    VastaaPoista
  24. Hyvä kirjoitus ja mielenkiintoiset kommentit, kiitos :)

    VastaaPoista
  25. Kiitos rakkaat hanimussukat hyvistä kommenteista. Purjeveneen (pienen) omistajana toki tiedän "reivauksen" ja "reivauksen" ja jopa reivauksen eron, tässä jutussa tuli käytettyä sitä puhekielistä reivauksen määrettä, koska puhekielisyys kuului ao. sisältöön. Ymmärrän närkästyksenne! Fiat Toledo oli lapsus. Pitäisi muistaa, että Seat oli Epsanjasta ja Fiat Italiasta. Välitän tiedon blogin toiselle kirjoittajalle.

    VastaaPoista
  26. Luulisin, että eniten ärsyttää se, että tietty osa suomalaisista oikeesti diggaa tästä roskasta ja pitää hänet pinnalla. Joskin Timantit- biisissä on muutama ihan hyvä koukku, mutta ei yhdellä hyvällä sämpläyksellä vielä voiteta tietä todelliseen pop- rinkiin ainakaan minun kirjoissa. Lisäksi tietenkin se, että yhteiskunta potkii kansalaisia liikennekuriin ja vihreään ajatteluun, niin tämä tekee juuri päinvastoin. Ehkä marginaalin harmistus, mutta minä ainakin näkisin, että turhaan kaveria ylistetään jonkinlaisena mallipoikana. Lopultakin on aivan selvä, miksi hän on saavuttanut tämän suosion. Löysi ryminällä kohderyhmänsä TV:n, huolitellun imagon ja ulkonäön sekä erikoisen, hieman etäisen, staramaisen, konsistentin käytöksen avulla.

    VastaaPoista
  27. Cheek nyt vaan sattuu olemaan suomen ensimmäinen ns. rap-artisti, joka on avoimesti oikeistolainen porvari. Jenkeissä tää on jo vanha juttu, mutta Suomessa rap on vielä vahvasti alakulttuuria ja liitetään työväenluokkaan sekä vasemmistolaisuuteen. Ei liity musiikillisiin seikkoihin sitten niin pätkääkään - cheek vaan koetaan jengipetturina ja mulkerona, joka paskoo muiden muroihin tekemällä räpistä poppia ja pyyhkimällä perseensä räpin poliittiseen sanomaan.

    VastaaPoista
  28. Hyvä stoori, kiitos siitä!

    Mielenkiintoista taas havaita negatiivisten kommenttien määrä & laatu. Suomi on varmaankin ainoa maa maailmassa, jossa menestyvää henkilöä mulkoillaan ja halveksutaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Suomi on varmaankin ainoa maa maailmassa, jossa menestyvää henkilöä mulkoillaan ja halveksutaan."

      No ei varmasti ole ainoa ja kuten kommenteissa jo moneen kertaan toistettiin niin harva Cheekiä menestyksen takia halveksii. Lähinnä vain sen takia, että ukkoa tuputetaan yhden ison mediakonsernin toimesta joka tuutista ja itse tuote on suoraan sanottuna karmivaa paskaa.

      Edelleenkin parhain kuvaus Cheekistä on, että kyseessä on mies joka tekee musiikkia ihmisille jotka eivät pidä musiikista. Tätä markkinarakoa Cheek takoo nyt apinanraivolla ja pörssiyrityksen tukemana.

      Poista
  29. Cheek ei yksin myynyt stadionia loppuun. Tiihonen ja Warner (levy-yhtiö) myivät stadionin loppuun. Tiihonen on luonut Cheekistä helposti myytävän artistin ja levy-yhtiön tehtävä on markkinoida tuotettaan. Upea saavutus artistilta kyllä, mutta myös erittäin onnistunut markkinointikampanja levy-yhtiöltä.

    VastaaPoista