30. tammikuuta 2013

Vuoden turkulainen 2013

Salskeita vintage-turkulaisia.
Siäl o internetis käynnis äänestys misä sä voit äänestä vuade turkulaist 2013. Täsä on mun varjolista pokaalin saajaks. Jokasel on tiätty oikeus oma miälipitese.


Matti ja Teppo

Kyl Matin ja Tepon pitää olla kaikil listoil. No he ova tavallas kaks eri henkilöö, mut aina joka paikas yhres ni mä laske heijät yheks kaveriks. He laulaki vaan yksäänisest, ei ol mittä stemmoi tai semmosi. Teppo on se ketä aina luulla Matiks, ja Matti luulla Tepoks. Mun muistisääntö on seuraava: Matti o se isopäisempi vaik Teppo o bändin aivot. Sit on viel Seppoki, hän on Auranlaakso Pavarotti. Mut hänest toisel kertta.


Karita Mattila

Karita o Turu Rihanna. Hän laulaa isosti ja hänel on kamalan piänt rätti ain pääl ku hä esiinty.


Lola Odusoga

Lola o oikke monilahjakkuus, melke universumi kaunein, radiopersoona ja kiinteistövälittäjä. Ja aina kauhia ilone. Meil o ylipäätä Turus vaan pari rasisti, yks partasuu ja sit semmone Siitoime Pekka. Jälkimmäine oli näis Nazisin taisteluis mukan, mut hänel maistus tosissas kuppi ja siihe hän kuoliki, sai hjerttaslaaki tai jottai. Mummiälest meil ei Turus muuteka olla mittä rasistei, sä saat olla just semmone ku sä ole, kunha et kannata Jokerei tai näit muit roistoi ku teke maalei filunkipelil. Meil oli piänen Turus semmone yänmusta lääkäriki, ja yks mun kavereist alko itke ku joutu kerra valkosel lääkäril ku hän oli aina nähny vaan musta lääkäri. Määki kävin täl tummal pojal joskus ku mul oli jatkuvaste korvatulehduksi. Sen takia mä en tykänny sukeltamisestaka. Vaik saatto se johtu siitäki, ettemmä oppinu uima ku vast koulus. Me olla muuteki kansainvälisi, Turust saa Suame parha kepapi, mut kiinalaist kehotan välttämä, siin o voitu käyttä jyrsijöi ja kotieläimi raaka-ainen.


Toriparkin kannattajat / vastustajat

No täsä saa jokane valita, kumpa porukka halu kuulu. Toise haluais rakentaa torin alle kauhia kalli savimontu ja täyttä sen sit autoil. Tätä he kutsuva kaupunkikultturi kehittämiseks. Ja nää toise haluais perusta liito-oravil pesäpuit Hansa-kortteli. Sitkei he ovat kummakki, sitä mä tavallas arvostan, vaikkei sii mittä järke olekka.


Jethro Rostedt

Kamalast kiinteistövälittäji mu listal. Jethro edusta semmost perus turkulaist suupliikkimiäst noi yleisest. Nyt hän on laihduttanu, ni mä en sit tiädä onk hä enä hauska. Mikko Kiviselhä kävi nii et ku hä laihtu hän muuttu kauhe vakavaks. Mun puolest jokane saa olla pikkasen pläski kuha ei tuu Finnari kones viäre istuma eikä käytä stretsihousui Papa Joel.

Juhani Tamminen

Täsä on kyl kerta kaikkia uskomato kaveri, entinen Tepsin kapteeni, Aurinkokuninkas, kirjailija ja nykyne TuTon valmentaja. Hän jaka miälipitei rohkeil lausnnoil ja rohkeil kretongeil. Hänes o kisapukeutumise perusttel vähä semmost dandynki vika, enkä mä tarkota Ilkka Lipsast. Jokku pitä Tami vähä suuruudehullun, mut täyty antta tunnustust et hän o saanu mun suasikkijoukkuen TuTon kaupunkin puheaiheks. Kyl semmosta pittä arvosta, se on niinku "hai energi, hai peioff". Kupittal nähä taas, ku Tepsi purotetta liikast.


Teemu Selänne

Käsi ylös, ketä tiäs et Teme on syntyjäs turkulaine! Emmä sunkka tämmösest valehtelis! Oha hänes semmost ikuse pelimiähen vikka ja rakastaja raukiat silmät, et siit jo vois päätellä turkulaiseks. Yhen mun tutun miälest hän o "siliäposkine Kipprusovi". Ens kevään Teme lopetta Stänli kappi ja muutta Portsa.


Aku Hirviniemi

Teknisest ottae Aku ei ole turkulaine laisinkka. Mut hän o tehny pyyteetönt tyätä Pöllölaaksos länsisuamalaisten hyväksi. Ensi oli tämä frouva Marja Tyrni ja sit vuoden seksihahmo Samppa Linna, ketä laske luikuri Putoukses. Vaik se pitä sano, et ei toi Samppa Linna mikkä liioteltu hahmo ole, tavallisen kesäiltan ku mene Edisoni siin Linnankadul, niin siäl o isoekost ukko kiakon kokone mälli suus kehumas ittens. He ova näit kaverei ku aja Donna edes isäs venel pilluralli ilma rihmakiärtämä.


Jori Sjöroos

Kyl mun täyty nosta täl listal maan johtava lauluntekijä. Sööruusi o siis tämä PMMP:n flikkoje taustakaveri, vähä niinku turkulaise kevye musiikin raunopuolimatka. Meil o kovi laulukirjottaji muutenki kasapäin Varsinais-Suames, niinku esimerkiks Turkka Mali, Jukka Alihanka ja Mäkelän Esa.


Kalle

No hän o allekirjottane kavereit, mut jonkinlaine paikallinen hahmo kuiteski. Jotku sano et sketsihahmo. Hän kannatta Tepsi, kokoomust, tykkä purjehti ja rehvastele yhtenäs mut sydä o silkka kultta. Et hän on sil taval turkulaisen perikuva. Olis sitä paitsi niimpal hiano, jos tuntis Vuoden turkulaise henkilökohtasest. Mä en tunne ku yhe Turu Flika, hänekki huanosti.

.......

Jaa täsä nä ny oli, emmä tiädä olik tästä teil mittä ilo, tai kui hyvä tämä oli. Ei mut äänestäkä, mä lähe iltapaserul. Toritytöil terveisi, mä tulen taas kesäl osta kirsikkatomatei teilt.

PS. Nyt te kaik kysytte et "misäs Tauski o?". Mut hänel o must nii ikävi kommenttei naisist et emmä lähe semmosi kaverei kehuma. Se häne hittis Sinä vain on kyl hyvä slovari vaikke mä tanssikka ku Ressun hitait. Ja sillonkis mä ole yleensä yksi koton ja piänes maistis.

1 kommentti:

  1. Älkkä ny saatana turkulaise koittako omi Karita ittellen, se o Perniöst kotosi.

    VastaaPoista