Vossikka odottamassa asiakkaita Turun Typhoon-hallin edessä 1928. |
Vossikkapäätös tulee kreivin aikaan märkänä rättinä Tampereen vyön alle, sillä Tampere päätti vastikään perustaa raitiovaunuliikenteen uudelleen. Tamperelaiset toivoivat myös turkulaisten valitsevan ratikat, jotta molemmat kaupungit säästäisivät hankinnoissa selvää rahaa. Ähäkutti, Turussa päätettiin toisin.
"Valintamme perustui siihen, että tamperelaiset pitävät delfiinejä Veeraa, Näsiä, Delfiä, Leeviä ja Eeverttiä julmasti vangittuna paikallisessa maauimalassa. Turkulaiset eivät voi tulla pörröisten ja suloisten asioiden ystävinä yhdistetyksi tällaiseen toimintaan", Turun kaupunginviskaali Maaria Paattinen selittää yllättävää ratkaisua.
Turussa näiden nauravien kalojen tueksi on jopa perustettu kansanliike. Toukokuussa aloittanut Delfiinit valtamereen! -yhdistys edistää delfiinien vapauttamista ja toriparkin rakentamista. Osoitteessa http://www.skanska.fi/ voi käydä allekirjoittamassa vetoomuksen, jossa tamperelaisia vaaditaan luopumaan eläinrääkkäyksestä ja kannatetaan Turun tuomiokirkon tilalle S-ryhmän hypermarkettia.
Ratikka-vossikka-vastakkainasettelu ei ole suinkaan ensimmäinen skisma Turun ja Tampereen välillä. Kaupungit ovat olleet ainakin vuodesta 1917 eri linjoilla suurissa hankkeissaan. "Tuolloin Turkuun perustettiin konditorioita, ja Tampereelle punakaarteja", Paattinen kuvaa eroja kaupunkikuvan kehittämisessä.
...............
Vossikkalinjat halutaan Turussa käyntiin jo kuluvan kesän aikana. Kaupunginviskaali Paattinen kertoo, että Turku hankkii vielä kesäkuussa Jalostajalta neljä hevosta ensimmäiseksi avattaville linjoille. "Polle, Pikku Ukko, Houston ja Musta Ori aloittavat säännöllisen liikenteen elokuun alussa. Piiskaamme myös itseämme, että kaikki tapahtuisi mahdollisimman sutjakasti."
Vossikoiden liikenteeseen tulo saattaa kuitenkin viivästyä, sillä osa turkulaisista päättäjistä haluaisi vossikoiden kulkevan maan alla. Grynderien suunnitelmissa on rakentaa valtava tunneliverkosto, joka maksaisi kaupunkilaisille ainakin näääääin paljon. Rahat rakentamiseen otetaan lopettamalla Turun kaikki koulunkäyntiavustajat – siis sillä lailla ammatillisesti.
"Kelpo tunneliverkosto maksaa itsensä takaisin meille rakennuttajille jo muutamassa vuodessa. Katsos, ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka on veronmaksaja", paikallisen rakennusliikkeen toimitusjohtaja Forss Majöör sanoo ravintola Suomalaisen Pohjan pilkun jälkeen.
..............
Turun liikenneratkaisuista on keskusteltu viime vuosina vilkkaasti. Alun perin Turkuun kaavailtiin metrolinjaa, mutta metron mukana asuinalueille kulkeutuu erilaista joutoväkeä, joten hankkeesta päätettiin luopua. Ilmiöhän johtuu metron alipaineesta, joka huonommilla seuduilla imaisee pultsareita, rastafareja, hampuuseja sekä hippejä sisäänsä ja työntää ne siistin väen alueilla ulos asemalaitureille hortoilemaan. Yksi metrollinen voi tuoda jopa 25 elämänrillaajaa kerrallaan mukavalle rivitaloalueelle.
Kaatuneen metrohankkeen jälkeen turkulaiset kinasivat, mihin kohtaan kansallismaisemaa sopisi uusi Kirjastosilta vai sopisiko ollenkaan. Kirjastosillan kannattajien mielestä sillan piti sijaita lähellä kirjastoa, kun taas vastustajat olivat sitä mieltä, että Kirjastosillan ei tulisi ylittää jokea lainkaan. Sillan rakentamisen (2013) jälkeen turkulaiset valittivat, että sillalla ei ole riittävästi parkkipaikkoja autoille. Paikalliset raggarit eli pernolaiset puolestaan harmittelevat, että sillalta on poikkeuksellisen hankala heittää kanssaihmisen polkupyörää alas jokeen.
Loppuun Sinisen zeppeliini toimitus haluaa kiittää Turkua ajatuksesta, että Ruskon lentokenttä varattaisiin pelkästään ilmalaivaliikenteelle vuodesta 2016 alkaen. Lets zeppelin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti