8. toukokuuta 2014

Kovuutta kouluihin!

Ensin jonnet sössivät Suomen Pisa-maineen, nyt koko koulujärjestelmä pettää. Koulumme on kriisissä. Maisteri on nyt hyvin, hyvin vihainen.

Naulaan tässä blogissani teesit, joiden avulla nousemme jälleen klingeliaanisen sivistyksen absoluuttiselle huipulle. Vapaan kasvatuksen, ymmärtämisen ja paapomisen aika on ohi. Nyt tarvitaan kovuutta.


Teesi nro 1: Menestymisessä 90 prosenttia on perspiraatiota ja 10 prosenttia inspiraatiota.

Nimittäin! Minun sukupolveni suhtautui koulunkäyntiin asiaankuuluvalla vakavuudella. Ymmärsimme jo märkäkorvina, että vain ahkera opiskelu ja kova työ siivittävät elämässä eteenpäin. Nyt nuorisolle on taottava kaaliin, että trophy wife, eläintenhoitaja-glamourmalli tai stadin revityin laku eivät ole oikeita ammatteja. Ja ettei twerkkausta voi valita edes ammattikorkeakoulussa pääaineeksi. Eikä yliopistoon todellakaan mennä "operoimaan isosti tenttikirjoilla".

Muistuttaisin jonneille, että laiskuus on edelleen kuolemansynti. Siksi ymmärrän hyvin opettajia, noita 22 tuntia viikossa 3 500 euron kuukausipalkalla liki 10 kuukautta vuodessa puurtavia työn sankareita. Ketkään muut eivät nimittäin aikuisten oikeesti tajua, miten kiittämättömiä pikku per****öitä nykynuoremme ovat.


Teesi nro 2: Pidetään laulukokeet koko luokan edessä
Kun ihminen häpäistään kunnolla vähintään kerran vuodessa, hän suhtautuu paljon kiitollisemmin tavalliseen arkeen. Pienillä teoilla saamme nöyriä ihmisiä, jotka myöhemmin elämässään pitävät kansantaloutemme rattaat pyörimässä. Rock on rajaton riemu, mutta myönnän, että pakollisista nokkahuiluopinnoista ei ole ollut minulle mainittavaa hyötyä sen enempää työelämässä kuin seuraelämässäkään.


Teesi nro 3: Palautetaan rehdit urheilulajit opetussuunnitelmaan
"Ammut ryssän ja syöksyt tulisuojaan se on pesäpalloa se!" Näin opetti Tahko Pihkala. Järkytyksekseni olen opettajaystäviltäni kuullut, että monet hyväksi todetut, luonnetta karaisevat urheiluharrastukset on heitetty romukoppaan.

Muistan lapsuudesta, kuinka talvella opettaja pakotti hiihtämään, vaikka ei ollut lunta eikä suksiakaan. Lasse Virénin kalmolta haisevasta välinevarastosta kaivettiin esiin sota-ajan välineistöä ja sitten painettiin itkua tuhertaen perinteisellä tyylillä ylös mutaista pururataa. Se kasvatti. Se opetti ymmärtämään, mitä jaloa on Mietaan sadasosasekunnin tappiossa ruotsalaiselle.

Joten lopettakaa välittömästi se säbän pelaaminen. Ei kuulkaa tule miestä sählyä pelailemalla, tulee vain poninhäntäisiä nuoriso-ohjaajia. Ja ainoa nuoriso-ohjaaja joka toimii, on jämäkkä nokialainen. Sen sijaan paini on toinen hyvä harrastus. Se opettaa tulevasta työelämästäkin yhtä ja toista, kun kaksi kertaa kokoisesi kaveri istuu päälläsi ja hammasrautasi repivät rikki tatamia. Myös telinevoimistelu sisuunnuttaa. Jo pukille pääsemisessä on lyhyelle, karjalanpiirakan näköisiin voimistelutossuihin sonnustautuneelle 13-vuotiaalle pojalle haastetta.

Kannatan myös yhteisiä uimavuoroja puberteetti-ikäisille. Terve häpeä omasta kehosta kuuluu luterilaisiin hyveisiin. Ja heitetään se maahanmuuttajakin sinne syvään päätyyn muiden mukuloiden mukana, parhaiten ihminen integroituu pienessä merihädässä.


Teesi nro 4: Hengelliset aamunavaukset, ruokarukoukset ja suvivirsi rauhoittamaan tunnelmaa
Aamu alkaa harmonilla. Tai ainakin alkoi silloin, kun itse kävin koulua. Aamunavauksissamme kokoonnuimme juhlasaliin, jonka seinältä meitä katsoivat synkkien kulmakarvojensa alta tasavaltamme presidentit. Ennen ensimmäistäkään oppituntia olimme jo virittyneet ja rauhoittuneet tuleviin koetuksiimme, jotka sitten nöyrästi selvitimme. Sellaisia olivat esimerkiksi saksan kielen prepositiot tai pakastetun sammakon ruumiinavaus. Epäilen, että niiden jäätyneiden sammakoiden takana biologianopettajamme säilytti votkapulloaan.


Teesi nro 5: Palauttakaa pänttääminen kunniaan
Faktoja: Joonialainen, korinttilainen ja doorilainen pylväs. Ares on sodan jumala. Suomessa on viisi suotyyppiä: räme, neva, letto, korpi ja luhta. Karhu nukkuu talviunta, mutta siili menee talvihorrokseen. Tosiasioita koulussa pitäisi opettaa, eikä mitään näsäviisastelua ja humpuukia. Ilman tosiasioita ei opi ajattelemaan, ei voi olla kriittinen, jos ei tiedä mistään mitään.

Lälläriaineet kuten mediakasvatus, mediakritiikki ja mediamedia ovat ajan tuuliin katoavaa tomua, mutta elektroni pysyy elektronina, kuningasvesi pysyy suolahapon (HCl) ja typpihapon (HNO3) seoksena ja Euroopan läpi virtaa Tonava. Ja muistakaa, että aina kun joku sanoo "maailma on medialisoitunut", jossain kuolee reportteri.


Teesi nro 6: Tuokaa tilliliha, verilätyt ja seitimureke takaisin
Läskiä lasta häpeää koko suku, teroitti äitivainaani toistuvasti. Kouluruokailussa räpelletään nykyään kasvisruokapäivän kaltaisten lillukanvarsien kanssa, minkä seurauksena lapset ahmivat pitkin päivää karkkia ja kittaavat energiajuomia. Sitten illalla ihmetellään, kun se oma suloinen 80-kiloinen Pyry-Linnea nykii päätään eikä pysty keskittymään edes Pleikkarin pelaamiseen.

Jollemme pian tee pläskille jotain, työpaikoille laahustaa näitä laiskanpulskeita diginatiiveja, joiden olemus muistuttaa ET:ä. Ei kerta kaikkiaan ole normaalia, että armeijaikäisillä pojilla on C-kupin rinnat.

Terve mieli terveessä kehossa! Vaadin kouluihin palautettavaksi verilätyt, jokaviikkoisen tillilihan ja sen kummallisen hyytelömäisen valkoisen kalaruoan. Niillä pysyy hoikkana, ja suoli toimii kuin Baumgartnerin vapaahyppy. Sitä paitsi ihminen kestää paremmin elämän väistämättömiä pettymyksiä, kun joutuu ensin syömään laitoskeittiöiden mutanttiperunoita.


Teesi nro 7: Eniten vituttaa lukiouudistus
Suomessa keskusteltiin talvella aivan tosissaan, että historian poistettaisiin pakollisten aineiden joukosta lukiossa. Onneksi akateemikko Eino Jutikkala ei enää ollut näkemässä tätä päivää. Koko kansan kenraali Adolf Erik Ehrnrooth tiivisti, että "kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten". KIITOS jalkaväenkenraali.

En kirjoita tästä enempää, etten kiihtyisi liikaa.


Teesi nro 8: Teknologia ei meitä pelasta
En ole mikään luddiitti, mutta mihin näitä kaikenlaisia hömppälaitteita koulussa tarvitaaan? Omassa koulussa opettelimme irkkaamisen sijasta virkkaamista. Minulla on muuten edelleen tallessa vuonna 1987 näpertämäni sinivalkoinen Kalevala-kipa. Tyyli ei koskaan mene pois muodista.

Mikä pahinta, lapsen innostus elektronisiin vimpaimiin voi innostaa hänet konemusiikkiin (= tylsää jumputusta, jota kuunnellaan huumeissa). Opettajankouluttaja Timo Tossavainen kirjoitti taannoin Helsingin Sanomissa asiasta niin hienosti, että siteeraan:
"Mitä luovuutta tai aitoa taide-elämystä on siinä, että hän saa tietokoneen näyttöä näpelöimällä järjestettyä esiäänitettyjä näytteitä "omaksi sävellykseksi" muttei kykene soittamaan teoksensa ainuttakaan sointua akustisilla instrumenteilla?"
Nerokasta, Timo, olen täsmälleen samaa mieltä! Kyllä ei minun musiikinopettajani perustanut omista atonaalisista ja avantgardistisista kokeiluista, joita musiikkiluokan sähköuruilla sain aikaan.

Noin yleisemmällä tasolla sanon, että ei omassa nuoruudessani tullut mieleenkään räpeltää kännykkää tai sormitietokonetta kesken opetuksen. Mobira Cityman 900:aa oli kaltaiseni hentovartisen pojan vaikea kantaa mukanaan koko koulupäivää.

38 kommenttia:

  1. Herätit muiston. Lauloin ensimmäisen luokan laulukokeessa Etelä-Pohjalaisen Isonkyrön kunnan Valtaalan kansakoul... anteeksi ala-asteen juhlasalissa urkuharmonin edessä Kansalaislaulun. "Olet maamme, armahin Suomenmaa, ihanuuksien ihmemaa." Opettajan vekkihame hytkyi ja permanentti heilahteli, kun hän polki tahtia. Onneksi tajusimme muuttaa pian takaisin sivistyksen pariin, ja pääsin taas ammentamaan antroposofista yksilön ylistystä Steiner-koulussa.
    Seuraavilla Vallilan laulujuhlilla nähdään.

    VastaaPoista
  2. "Muistuttaisin jonneille, että laiskuus on edelleen kuolemansynti. Siksi ymmärrän hyvin opettajia, noita 22 tuntia viikossa 3 500 euron kuukausipalkalla liki 10 kuukautta vuodessa puurtavia työn sankareita. Ketkään muut eivät nimittäin aikuisten oikeesti tajua, miten kiittämättömiä pikku per****öitä nykynuoremme ovat."

    Muuten niin osoitteeseensa uppoava teksti ja henkilökohtainen hätähuuto nyki alkumetreillä. Työelämässä kun on ihan aikuisten oikeesti myös muutama muu ammattiryhmä, jotka tajuavat nykynuorison tilaa ja joutuu kohtaamaan näitä pikkuperkeleitä 40h/vko ja bruttona tilinauhassa lukee 2224€. En halua missään nimessä ottaa opettajilta mitään pois, koska säälin heitä monesti oman työni kautta. Tiedän kyllä heidän säälivän myös omaa ammattiryhmääni. Erityislastenkodissa kun painit n.2-3 kertaa viikossa 80kiloisen Pyry-Linnean kanssa ja kuuntelet aamusta iltaan miten äitisi on huora (tai monesti myös homo) kun ei ole Pyry-Linnea ollut hereillä tunnilla, voi vapaapäivinään lukea tällaisia kirjoituksia ja saattaa itsensä kiukkuun. Ja jo pelkästään ajatus vapaiden jälkeen töihin menosta saa kiukkumittarit punaiselle. Kiitos kuitenkin avautumisesta, toivon että tämä teksti tavoittaa lukuisia lukijoita!

    VastaaPoista
  3. Mistä niitä 22 tunnin työviikkoa tekeviä, 3500 euroa/kk ansaitsevia opettajia löytyy?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opettajan opetustuntien (a 45 minuuttia) määrä (ns. opetusvelvollisuus, joka vastaa täyttä työmäärää) on yläasteella ja lukiossa äidinkielen 16 opetustunnista lukiossa liikunnan ja käsityön 24 opetustuntiin yläasteella.

      Palkkaus tällä vaihtelevalla tuntimäärällä on lukiossa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle 2957,76 € ja tämän lisäksi maksetaan vuosisidonnaisten lisien nimellä kokemuksesta. Kokonaispalkka nousee näin n. 3500 euroon kymmenen vuoden työkokemuksella (5v & 6%; 8v & 3%; 10 v & 10%; laskenta korkoa korolle periaatteella).

      Mikäli opettajan tuntimäärä viikossa on yli opetusvevlollisuuden, maksetaan näistä tunneista erikseen ns. ylintunteina.

      Vastauksena siis kommentoijalle: 22 opetustunnin työviikkoa tekeviä opettajia löytyy kaikilta suomalaisilta yläasteilta ja lukioista. Mutta opetustuntien määrä ja todellisten työtuntien vaihtelee suuresti eri aineiden ja henkilöiden välillä. Missään suomalaisessa koulussa ei ilmeisesti ole varsinaista työajan seurantaa, jolloin todellsesta työajasta olisi mahdollista saada tietoa.

      Luvut ja määräykset opetusalan virka- ja työehtosopimuksesta:
      http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/opettajat/Sivut/default.aspx

      Poista
    2. Minäkin ihmettelen tuota,ei näkynyt palkkanauhassa moisia lukuja eikä viikkotunnit meinanneet ollenkaan riittää!

      Poista
    3. Hauska tuo selitys työtunneista, miten opettajan työtunnit ovat 45 minuuttisia? Mitenkä tavan duunarit? Painaako he tuntitolkulla putkeen töitä sen 8 tuntia päivässä? Ketä ne tupakkia vetävät tyypit sitten on? :D

      Poista
    4. Juu ei minun tilinauhani moisia lukuja näytä: opetusvelvollisuus on 20,5 vvt, listapalkka noille tunneille brutto suurin piirtein 2700 euroa. Ylitunteja ei ole, mutta kyllä noissakin riittää tekemistä... Ansaitsisin saada enemmän, ehdottomasti.

      Poista
    5. Entäs kesälomalla kun et tee mitään mutta saat palkaa?

      Laskeppa koko vuoden palkka vain niille kuukausille kun teet tuota 20.5 vvt:tä

      Poista
    6. Ainainen napina opettajan palkoista! Milloin te tajuatte, että normi tuntiopettaja tienaa vain tehdyistä tunneista? Esim. itselläni on nippanappa kertynyt "kokoaikaisen" opettajan ruhtinaalliset 14,07 viikkotuntia opetusta, jonka päällä ovat sitten ne KAIKKI valmistelevat työt ym. Kuukaudessa brutto on noin 1600e, mikä vaihtelee kuukausittaisten tuntien mukaan. Lomat, ne juupelin pitkät palkalliset "lomat", maksaa TE-toimisto. Älkää napisko, valittako, kettuilko ja kadehtiko, kun ette tiedä! Nuo virkaehtosopimusten kk-palkat koskevat vain vain virassa olevia opettajia, joita on alati vähemmän, kun uusia virkoja ei perusteta saati vanhoja täytetä uudelleen. Ja he ovat kyllä palkkansa ansainneet teidän Irma-Jooseppienne kasvatuksessa! Tuntiopettaja on halpatyöläinen. Kaukana on Rädyn minimituloraja 2600e tällä opettajalla. Viettäisin ökyelämää noilla tuloilla!
      Kiitos. Tämä riitti.

      Poista
  4. Nyt menit SZ sohaisemaan muurahaispesää. Opettajien työaikaa ei saa tällä tavoin halveerata. Pian OAJ:n kommandot tykittävät siitä, kuinka tuntien valmistelu ym. Tosiasiassa vaatii normaalipalkansaajaa enemmän työaikaa. Kadu kun vielä pystyt!

    VastaaPoista
  5. Itse joskus.sotakoulua, aikaa ennen hipstereiden nousua valtaan, kaydessani muistan opinahjon seinalla lukeneen."mita koulu kovempi, sita oppi selkeampi"....nyky nuorison tilaa kauhulla katsellessani tuo tympea lausahdus on saanut miettimaan sen syvempaa merkitysta....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen vasta 23, Mutta parhaiten koko koulu-urani aikana opin niiltä opettajilta, jotka pitivät todella kovaa jöötä luokassa. Kaikissa niissä oppiaineissani jossa opettajana oli täysi natsi, antoivat päättötodistuksiini ysejä ja kymppejä, miksi? No koska heiltä oikeasti oppi jotain. Ja juuri näitä opettajia arvostan vieläkin eniten.

      Poista
    2. "Itse joskus.sotakoulua, aikaa ennen hipstereiden nousua valtaan, kaydessani muistan opinahjon seinalla lukeneen.'mita koulu kovempi, sita oppi selkeampi'...."

      Totta tuo, ja totta sekin, että harvat asiat tässä maailmassa ovat itsestäänselviä kenellekään. Onneksi niin on. Armeija on nyky-yhteiskunnan instituutioista se, johon tiukka autoritäärisyys ja yksioikoinen totuudellisuus sopii kaikkein parhaiten - onhan sen kenties loppuviimein konkretisoituva funktio saavuttaa sodan tavoitteet mahdollisimman tehokkaasti.

      Mitä tulee kovaan koulukuriin, niin ei tee hyvää niille lapsille, joilla on oikeasti kova kuri kotona. Minä pelkäsin kuollakseni vanhempiani, ja elin vuodesta toiseen jatkuvassa hylkäämisen pelossa. Koulussa olin vakava sekä opettajien pitämä nuhteeton oppilas, muiden muksujen outona pitämä. Harrastuksista ja hauskanpidosta en oikein missään vaiheessa ymmärtänyt mitään, enkä oikeastaan ymmärrä vieläkään.

      Mukava ja oppilaisiin (eli minuun) ihmisinä suhtautuva opettaja oli jotain taivaallisen euforisoivaa. Sellaisiin törmätessäni vakavoiduin vielä entisestäni ja tein kaikkeni miellyttääkseni. Toisaalta osasin myös pomppia lainkaan valittamatta tiukkojen pillin mukaan, sillä olinhan silloin puhtaimmin elementissäni.

      Minulla ei ole koskaan ollut tolkullista inhimillistä suhdetta yhteenkään aikuiseen. Koulutukseltani olen FM luonnontieteistä. Luonnollisesti olen työtön, eikä minulla ole hajuakaan siitä, mitä esimerkiksi jokin parisuhde tarkoittaa. Nyt laillisen ikäisenä en enää siedä tarpeettomasti päsmäröiviä kommunikaatiovammaisia tippaakaan.

      Poista
  6. Mun koulu... mun luokka. Eikö muut muka toimi näin?
    Ope

    VastaaPoista
  7. Aivan mahtava teksti.. Sain nauraa ja samalla totea, kuinka oikeasti tämä touhu on muuttunut suojelemisesta piittaamattomuuteen..

    VastaaPoista
  8. Hyvä juttu, mutta voisi jo loppua tuntimäärillä ja palkoilla pelleily. Faktaa pöytään näissä asioissa, kiitos!

    VastaaPoista
  9. Huomaa, että kirjoittaja ei juuri tunne niin sanottua nykynuorisoa kovin hyvin. Maailma näkee vain ne, jotka eivät tee mitään minkään eteen.

    VastaaPoista
  10. Kolahti ja kunnolla.....miten voikin oivaltaa asiat noin hyvin ja pukea ne sanoiksi!

    VastaaPoista
  11. Nämä teesit on kirjoittanut ihminen, joka ei tiedä kasvatustieteestä mitään tai koulun arkipäivästä. Siihen on syy, että monia asioita on muutettu, perusteltu syy. Ongelmia aiheuttavat typerät perinteet, joista ei haluta luopua, koska ne ovat perinteitä. Maailma on muuttunut. Koulu ei ole se ongelma. Se olisi aivan liian yksinkertaista. Ongelma on muu maailma. Lapset ovat muuttunueet radikaalisti. Me olimme aivan erilaisia lapsia kuin nykylapset. Ja tämä näkyy koulussa jo ykkösluokan ensimmäisenä päivänä, joten koulua ei voida syyttää. Suosittelisin kirjoittamaan teesin yhteiskunnalle ja työkulttuurille, joka estää vanhempia huolehtimasta lapsistaan ja sitten vanhemmille, jotta he ymmärtäisivät kasvattaa lapsistaan hyvin käyttäytyviä, muita ja aikuisia kunnioittavia ihmisiä. Koulu yrittää kovasti paikata niitä ongelmia, joita joku muu on saanut aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hear, hear! Yritetäänhän tuota monelta taholta, jatkuvalla soitolla. Mutta kun taustalla on eri logiikka kuin kohteella, niin hukkaan menee yritys.

      Poista
  12. Tämä on ihan legendaarinen teksti. Että jotkut osaavat vielä kirjoittaa !!

    VastaaPoista
  13. Muuten meni hienosti, ja tykkäsin lukemastani mutta konemusiikin kohdalla sait todella suuret vihat niskoillesi. >:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nauroin vedet silmissä!Relatkaahan nyt vähän.Kyllähän tästäkin voi vetää porot nokkaansa jokainen opettaja,kasvissyöjä,telinevoimistelija,ylipainoinen,pitkätukkainen,nuoriso-ohjaaja,säbän pelaaja jne..käytännössä lähes jokainen!

      Poista
    2. Danton: Totuus sattuu...

      Poista
  14. Vauhdikasta tekstiä, ja oivasti naulan kantaan. Itse ainakin käytän kaikki työehtosopimuksessa mainitut 40 h viikossa ja vähän enemmänkin. Vapaajaksoilla tasataan sitä, ettei opet ihan romaha. Valiokirjoittajille myös tiedoksi, että siinä opettajan leveässä leivässä on myös kaikki palkkiot, kuten lomarahat embeded. Riippuu vähän missä opettaa, toi on kyllä vähän yläkanttiin...

    VastaaPoista
  15. Ei hyvää päivää te raivostuneet kommentoijat, eikö satiiri ole tyylilajina tuttu? Zeppeliinihän oli onnistunut kasaamaan samaan tekstiin joka ainoan kouluja, opettajia ja nuorisoa koskevan ennakkoluulon, oletuksen ja yksittäiskokemuksen vankalla rintaäänellä lausutun "totuuden" paremmin kuin kukaan ennen.

    "Lasse Virenin kalmolta haiseva välinevarasto", "nokkahuilunsoitosta ei ollut apua työ- eikä seuraelämässä", "seitimureke kunniaan"... oman kouluajan tunnistaa näistä paremmin kuin hyvin. Lennokasta settiä! Pipoa löysemmälle, eikö ;)

    VastaaPoista
  16. Voi h******i, että ahdistaa, kun opettajien työmäärää aina vähätellään. Opettajien työ ei todellakaan rajoitu niihin oppitunteihin vaan sitä muuta työtä on yleensä enemmän kuin itse opetusta (suunnittelua, korjauksia, arviointeja, kokouksia, yhteydenpitoa erilaisiin sidosryhmiin jne). Vaihtaisin opettajan työni pitkine lomineen ja "mitättömine työtunteineen" tavalliseen toimistotyöhön minä päivänä tahansa.

    Olen työskennellyt monilla eri aloilla ja erilaisissa tehtävissä, ja opettajan työ on näistä ylivoimaisesti vaativinta ja kuluttavinta. Sen lisäksi, että opettaja on jatkuvasti esillä ja vastuussa, työhön menee kaikki illat ja suuri osa viikonlopuistakin. Ja ainoa, mitä muut ihmiset tästä työstä huomaavat, on ne pitkät lomat, jotka eivät todellisuudessa ole edes lomaa, koska niistä ei makseta mitään: opettajan palkka kertyy yhdeksältä kuukaudelta, mutta nykyään se vain maksetaan kahdessatoista erässä, jotta rahaa tulisi tilille tasaisemmin kuin ennen, jolloin palkka maksettiin yhdeksässä erässä. Lisäksi suurin osa opettajista joutuu tekemään uransa alussa monta vuotta sijaisuuksia, jolloin edes tätä itse ansaittua kesän palkkaa ei välttämättä makseta, kun kunnat säästävät.

    Jos opettajilla oikeasti olisi ylivertaiset edut ja palkkaus työn vaativuuteen ja työmäärään nähden, kaikki hakeutuisivat opetusalalle. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ovi käy toiseen suuntaan: monet opettat hakeutuvat muihin tehtäviin, koska opettajan työ ei ihan oikeasti ole kovin helppoa saati tuottoisaa. Siitäkään huolimatta, että luokassa tulee oltua "vain" sen parisenkymmentä tuntia viikossa.

    Itseäni kaduttaa suuresti, että olen tälle alalle opiskellut, koska lähes missä tahansa muussa yhtä pitkän koulutuksen vaativassa työssä työn ja stressin määrä olisi pienempi ja ansiot paljon suuremmat. Voin vakuuttaa, että minkäänlaiseen kateuteen ei ole aihetta, päin vastoin minä ainakin kadehdin teitä, jotka olette valinneet paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun lukee sarkastiseen sävyyn kirjoitettua tekstiä niin kannattaa muistaa, että sitä sarkasmia on käytetty myös siinä kohdassa, joka koskee sinua.

      Poista
  17. Muualla työt tehdään työaikana ja työstä maksetaan palkkaa. Koulussa teet opetustuntien jälkeen toisen mokoman siihen päälle palkatta. Vaihdoin 20v opetusurani toiseen matalapalkka-alaan kunnalliselle puolelle. Palkka nousi ja vapaa-aika lisääntyi huimasti.

    VastaaPoista
  18. Hakeudu hoitoon tai siirry pois 60-luvulta

    VastaaPoista
  19. Oikeasti meidän nykylama ja kaikki leikkailu yms. säästöt, johtuu VAIN ja AINOASTAAN suuresta ja ahneesta ikäluokasta. Ihme, että ennen pystyttiin tekemään töitä ja nykyään eivät pärjää ilman kotihoitajaa. Ihmeellisiä lälläreitä. Vaadin eläkkeiden poistoa, jotta suuri ikäluokkamme ei menetä työtarmoaan eläkeunelmien takia! Nykyään suuret ikäluokat suunnittelevat muuttoa Espanjaan ja muihin PIGS-maihin. Sellainen peli ei vetele ja siksi on perustettava työleirejä suurille ahneille ikäluokille.

    VastaaPoista
  20. Läskiä lasta häpeää koko suku. Kyllä!

    VastaaPoista
  21. Nauratti - kunnes luin kommentit, joista osalta on mennyt kärki ohi. Opettaja, joka ei tunne satiiria, ei toivottavasti koskaan opeta omaa lastani.

    VastaaPoista
  22. Ymmärsin, että kirjoitus on satiiria, mutta miksi esittää opettajan palkkauksesta ja työajasta kliseistä disinformaatiota. Vanhentunutta käsitystä oiotaan sanotaan vitsi vitsi, ette ymmärrä huumoria. Tarkoittaa sitä, että halutaan pitää kiinni omista luuloista. Kaikkihan osaa opettaa, kun on seurannut opettajan työtä 9-13 vuotta.

    VastaaPoista
  23. Hyvää satiiria, mutta faktat oli minusta ihan kivoja koulussa. Kaikki solut, vuosiluvut, sijamuodot, taivutukset, joskus geometriakin ja jopa algebra. Vapaa-ajalla sitten luin dinosauruksista ja muistakin muinaismuistoista, mitkä toimet eivät paljoa yhteisöllisyyteen valmentaneet. Ja tämmösiä mitättömyyksiä meistä ilman mediakasvatusta ja yhteisöviestintää varttuneista 60- ja 70-luvuilla koulumme käyneistä sitten tuli. Ei meistä kukaan varmana olisi jotain tietokonetta tai nettiä ainakaan keksinyt. Kyllä siihen tarvittiin jokin ilmiöpohjaisen opetuksen tuote, joka uskoo itseensä kuin pukki suuriin sarviinsa.

    VastaaPoista