Musliminaisaktivistit lähettävät terveisiä länsinaisille. |
Viime viikolla poliittisesti valveutunut henkilö saattoi nähdä poliittisesti värittyneitä rintoja ympäri Eurooppaa. ukrainalaislähtöinen FEMEN-naiskollektiivi nimesi huhtikuun neljännen päivän "Topless Jihad" -päiväksi eli karkeasti käännettynä "Yläosaton pyhä sota"-päiväksi.
Sekstrimisteiksi itseään kutsuvat FEMEN-naiset ovat tissitempaisseet jo monta kertaa aiemmin. Esimerkiksi helmikuussa Italian ex-pääministeri Silvio Berlusconi joutui paljasrintaisten naisten protestin kohteeksi. Tosin Berlusconin uhkailu paljailla rinnoilla on vähän kuin pelottelisi nälkäistä uroskarhua avonaisella hunajapurkilla.
Topless jihad -päivällä FEMEN-aktivistit halusivat osoittaa tukensa tunisialaiselle 19-vuotiaalle Amina Tylerille, joka oli julkaissut Facebookissa itsestään yläosattomia kuvia. Kuvilla ja kehoonsa maalaamillaan feministisillä iskulauseilla Tyler halusi herätellä keskustelua naistenoikeuksista kotimaassaan.
Kuvien seurauksena hän sai liudan tappouhkauksia, ja hänet ilmeisesti passitettiin väliaikaisesti psykiatriseen sairaalaan. Maan hyveiden edistämisen ja paheiden estämisen komission (sic!) nokkamies vaati nuorelle naiselle joko 80-100 raipaniskua tai mielellään kuolemantuomiota kivittämällä. Näemmä tissi on kynää terävämpi, kun miettii millaisia reaktioita tällainen kohtalaisen viaton protesti aiheuttaa uskonoppineissa. Toivottavasti kyseinen herra ei saa selville, että internetissä on muitakin tissejä (tai niin olen kuullut).
Jupakka muuttui vasiten kimurantiksi kun musliminaiset käynnistävät vastakampanjansa, Muslimah pride -päivän. Sen aktivistit lähettivät Facebook-sivuillaan kitkerät terveiset läntisille naisaktivistikollegoilleen:
"We as Muslim women and those who stand with us, need to show FEMEN and their supporters, that their actions are counterproductive and we as Muslim women oppose it. So please post pictures of your beautiful selves, whether you wear hijaab, nikaab or not. This is an opportunity for Muslim women to get a say and show people that we have a voice too, that we come in many different shapes and sizes that we object to the way we are depicted in the west, we object to the way we are lumped in to one homogenous group without a voice of agency of our own."Eli väärin vilauteltu! Yhtäkkiä vastakkain olivat musliminaisaktivistien käsitykset naistenoikeuksista ja länsimaisten naisaktivistien käsitykset naistenoikeuksista. Molempien osapuolten lähtökohta on, että naisilla tulee olla oikeus päättää omasta kehostaan ja pukeutumisestaan. Tähän yksimielisyys sitten päättyykin. FEMEN-aktivistien ideana (kai) on, että naisten vapaaehtoinen alastomuus on ok, ja protestilla haluttiin osoittaa, miten kohtuuttomasti Amina Tyleria oli kohdeltu.
Musliminaisten vastakampanjassa länsinaisten performanssia pidettiin mauttomana ja holhoavana. Kampanjaan mukaan lähteneet naiset kirjoittivat, että musliminaiset eivät tarvitse länsinaisia kertomaan heille, ovatko he sorrettuja vai eivät, eivätkä he tarvitse länsinaisia tyrkyttämään omaa ideologiaan. Tissit törmäsivät seinään.
Peittäminen on poliittista siinä missä paljastaminen. Muslimiaktivistit sanoivat, että hijaabin, huivin tai burkhan käyttö ei ole osoitus sorron kohteena olemisesta vaan valinta, jolla he kunnioittavat uskontoaan ja kulttuurinsa tapoja. Eikä länsifemineiställä pitäisi olla asiaan nokan koputtamista. Nettikeskustelussa musliminaiset ihmettelivät esimerkiksi Ranskan kiisteltyä lainsäädäntöä, jossa kielletään kokonaan peittävät kaavut. Tätä pidettiin inhottavana puuttumisena ihmisen yksilönvapauteen. Toinen esimerkikki on muutama päivän takaa Israelista, jossa pidätettiin juutalaisnaisia, jotka rukoilivat vain miehille tarkoitetuissa rukoushuiveissa. Joskus tuntuu, että monissa yhteiskunnissa löytyisi suurempiakin huolenaiheita kuin se, miten naiset pukeutuvat.
Entä miten valkoiset naiset sitten vastasivat hunnutetuille feministisisarilleen? Kuten Tulva-lehden päätoimittaja Atlas Saarikoski kirjoitti, FEMENin vastaus musliminaisille oli vähintäänkin kolonialistiselta kalskahtava: "He kirjoittavat julisteisiinsa kuinka he eivät tarvitse vapauttamista, mutta heidän silmiinsä on kirjoitettu "auttakaa minua"", FEMENin puhehenkilö Inna Sevtsenko sanoi. Sevtsenko tahtoi kai sanoa, ettei joka tapauksessa alistettu musliminainen ei välttämättä käsitä olevansa alistettu, ja meidän vapaiden tulisi kertoa alistetuille heidän kurjuudestaan. Paitsi että "orjuutetut" ja "avuttomat" eivät välttämättä pidä itseään sellaisina. Eivätkä välttämättä ole sellaisia. Musliminaisille "naisen vapaus" lienee osittain tai ehkä kokonaan jotain ihan muuta kuin... no, julkisia tissejä.
Tissi-gate on toki vain pieni säie lännen ja islamilaisen maailman välisessä nokittelussa. Lähi-idän maissa Yhdysvaltalaisilla joukot ihmettelevät toistuvasti, mikseivät "Ne pirulaiset vain ymmärrä tulla vapautetuksi". Hassua kyllä, neuvostoliittolaiset rivisotilaat ihmettelivät talvi- ja jatkosodan aikana Karjalan metsikössä aivan samaa. Sellaista on vapaus, ja sitä on monenlaista.
JK. Sillä välin Venäjällä: Patriarkka Kirill pitää feminismiä vaarallisena ilmiönä, joka tyrkyttää "vapauden illuusiota" naisille, joiden pitäisi pikemminkin keskittyä perheisiinsä.
löysin blogisiin sattumalta ja nautin tätä lukiessa! Hieno ja kiinnostava kirjoitus.
VastaaPoista