6. joulukuuta 2012

Pieni itsenäisyyspäivän julistus

Minun Suomeni on pikemmin pragmaattinen kuin fantastinen. Jos minun Suomeni olisi kirja, se olisi Juha Seppälän romaani, ei maabrändityöryhmän raportti. Minun Suomeni on kansanvaltainen, se on oikeusvaltio, se on epämuodikkaasti hyvinvointiyhteiskunta. Minun Suomessani hallitus voi olla tylsä, muttei pelottava. Minun Suomessani saa olla eri mieltä, mutta asiat ratkaistaan puhumalla. Minun Suomeni on niin tasa-arvoinen, että Sibeliuskin on saunassa Janne vaan.

Minun Suomessa isoista asioista päätetään porukalla, mutta muistetaan, että ihmiset osaavat ajatella ja valita itse. Minun Suomessani kaikkea ei tarvitse kieltää.

Minun Suomeni on vapaa.

Minun Suomessani jonkun mielensäpahoittaminen ei tarkoita, että muiden pitäisi sensuroida mielipiteitään. Minun Suomessani sananvapaus ei anna oikeutta halveksia ja loukata toisia. Minun Suomessani kuiskataan enemmän kuin huudetaan. Minun Suomessani pussaillaan.

Minun Suomessani saa olla olla hetero, homo, uskis, tiukkis, jäykkis, hullu, paksu, kansantanssija tai savolainen. Minun Suomeni kuuluu myös metsien miehille ja punaisten lyhtyjen naisille. Minun Suomeni perivät hiljaiset. Minun Suomessani jokainen ihminen on laulun arvoinen.

Mutta kesäkeitosta tai kanteleen soitosta ei kenenkään tarvitse tykätä.

Minun Suomessani yhdenkään lapsen ei tarvitse pelätä äitiä tai isää. Minun Suomessani lapset uskaltavat kävellä kouluun, pelata yömyöhään pipolätkää puistossa ja pyöräillä yksin kotiin. Minun Suomessani yksikään aikuinen ihminen ei sylje eriväristä lasta kasvoille metrossa. Minun Suomessani jokaisesta lapsesta voi tulla ihan mitä vain.

Minun Suomessani jokainen pääsee varallisuudesta riippumatta kouluun, sairaalaan ja oopperaan. Minun Suomeni pitää huolta, kun ihmisen voimat uupuvat. Minun Suomessani jokainen ihminen saa kuolla arvokkaasti. Paukkupakkasella niin juhliva herra kuin juhliva narri otetaan putkaan lämmittelemään. Minun Suomessani uskaltaa liftata mustaltamaijalta kyyti kotiin.

Minun Suomessani saa perustaa yhtiön olematta riistäjä. Minun Suomeeni mahtuvat uusi videopeliyritys ja vanha mummo. Minun Suomessani saa menestyä ilman kateutta, ja paiskia töitä niin paljon kuin jaksaa. Minun Suomessani hävetään ihmisiä, jotka puhuvat "heikommasta aineksesta". Minun Suomessani onnekkaat muistavat, että epäonnekkaitakin on. Minun Suomessani heikompaa autetaan. Minun Suomessani ketään ei jätetä taakse.

Minun Suomeni on karvas tappio Ruotsille jääkiekossa. Se on keihäsfinaalin seuraamista kädet puuskassa, pieni toivonkipinä salaa sydämessä leimuten. Minun Suomeni on hassu tuuletus. Minun Suomessani rallikuskit puhuvat vähän mutta tankeroenglantia. Minun Suomessani langenneetkin sankarit ovat sankareita. Pasila, Porilaisten marssi.

Minun Suomessani suusta pääsee helpommin kirosana kuin kiitos, mutta perkele yritetään nyt edes.

Minun Suomeni on häpeilemättä suomalainen. Minun Suomeni ei pyydä anteeksi, että se kannattaa länsimaisia arvoja ja demokratiaa. Minun Suomeni on sivistynyt, vapaamielinen ja maallistunut. Minun Suomessani ketään ei silvota, kivitetä eikä pakkonaiteta. Minun Suomessani jokaisen henkilökohtainen vakaumus ja usko ovat aina kunnioituksen arvoisia.

Minun Suomessani ukot ja akat voivat olla keskenään ihan missä vain.

Minun Suomeni ei ole impivaaralainen. Minun Suomessani ruuhkabussissa istuu värittömiä ja värillisiä ihmisiä, ja kaikkia harmittaa sää. Minun Suomeni on itsevarma, mutta se ei ole omahyväinen ja itseriittoinen, sillä se tietää, ettei kukaan pärjää yksin. Minun Suomeni ei kulje maailmalla takki auki hurskastelemassa. Minun Suomeni on edelleen maailmanpolitikan lääkäri, ei tuomari. Minun Suomeni ei laita päätä pensaaseen maailman pahuudelta. Minun Suomeni auttaa rajojen ulkopuolellakin.

Minun Suomeni tuntee menneisyytensä ja luottaa tulevaisuuteensa.

Minun Suomeni on maailman onnistunein valtio. Minun Suomeni on maailman paras maa. Minun Suomessani ei tarvitsisi valittaa niin paljon. Minun Suomestani kannattaa olla aikas ylpee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti