26. maaliskuuta 2015

Minä teille pintahiivat näytän!

Oluesta innostuneet hipsterit ovat pilaamassa perinteikkään suomalaisen kaljalla käymisen. Jo aiemmin hipsterit pilasivat vanhan ajan iskelmämusiikin, mäkihyppääjäviikset ja rehellisen vasemmiston.

Hipsterien olutharrastus ilmenee ihmeellisenä teutarointina ja viisasteluna, mitä ei ole arvostettu suomalaisessa kaliakulttuurissa perinteisesti lainkaan. Hipsteripiireissä ilmiötä kutsutaan leikkisästi bisserwisserismiksi.

Mikä huolestuttavinta, samaan aikaan aito suomalainen kaliakulttuuri voi silmin nähden huonosti. Yhä harvemmassa lähiössä voi nähdä kantasuomalaisen kantabaarissaan juomassa yksin Koffia.

Mikä tässä hipsterien kaljakeekoilussa oikein jurppii? Antakaas kun kerron.

Kun hipsterit mallashuumassaan kokoontuvat 10 euron hintaisten lipilaagerien ympärille, he tutkivat ensin pullon labelia eli etikettiä ja hörppivät sitten varoen pikku siemauksia. Tutut olutfraasit kuten "Anna sitä märkää!", "Oispa kaljaa" ja "Suomi on uusi maaailmanmestari!" loistavat poissaolollaan. Sen sijaan hipsterit puhuvat skotlantilaisen punkin historiasta, vegaanisesta oluesta ja pintahiivasta. Minä teille pintahiivat näytän!

Oluensa hipsterit juovat tumblerista tai kölsch-lasista. Jos hipsterillä sattuu olemaan "raffimpi fiilis", hän tilaa kahden desilitran "tuopin" sijasta 0,37 desilitraisen tuopin. Kyllä, hipsterin olutmittayksiköt ovat sekä kikkailevia että turhauttavia. Mihin on kadonnut vanhan hyvän ajan kokoluokka "iso kolmone"?

Vilkkaimmissa taajamissa hipsterit järjestävät olut-tastingeja, joissa siemaillaan eri tyyppisiä oluita, vaikka ei suomalainen pohjimmiltaan tarvitse kuin Karjalan takaisin. Tällä hetkellä hipsterien todellisuudessa kehutaan kilpaa American Pale Alea, joka on lopulta vain ylevöitettyä keppanaa rapakon takaa.

Mikä ikävintä, hipsterit tuovat kaliakulttuuriimme siihen soveltumattomia käsitteitä. Mitä ihmeen makuja muka ovat "sour" tai "roaster"? Elettiin sitä ennenkin: Olut oli esimerkiksi "lämmintä" tai "väljähtänyttä". Tuoppi oli joko "täynnä" tai "tyhjä". Hanassa oli joko Lapin Kultaa tai nelos Lapin Kultaa. Silti jäätiin henkiin.

Entä pyysikö talvisodan etulinjassa ylivoimaista vihollista vastaan taistellut suomalaissotilas komppanian päälliköltä, että "Voisitsä hei tuoda korsust jotain kivaa amblified tyyppist bissee, vaix Cocoa Psychoa?" Ei pyytänyt, ryssää tuli joka suunnalta.

Sekin ärsyttää, että hipstereillä ei näytä olevan koskaan happy hourin lopulla kiire tiskille. Vain media-alalla työskentelevät voivat suhtautua oluen hinnan äkillisiin ja ennalta-arvaamattomiin muutoksiin yhtä leväperäisesti.

Kaiken kaikkiaan summaan, että pitkittyessään hipsterien olutharrastus turmelee kotimaisen kaliakulttuurin, joka perustuu nuhjuisuuteen ja yksinäisiin, hiljaisiin miehiin. Sillä missä muualla kuin kaljalla suomalainen mies saa enää olla rehellinen oma itsensä: mykkä ja alakuloinen, penseä muutoksille ja vastentahtoinen tunnustamaan oman rajallisuutensa. Nyt kesken aivan hyvän keskiketterän ja Ilta-Sanomien ristikon pubiin astelee joukko iloisia, metelöiviä metsuripaitaisia könsikkäitä, jotka tilaavat Blue Elf Bitteriä tai Tactical Nuclear Penguinia. Olisivat edes homoja, mutta ei, ne ovat hipstereitä.

28 kommenttia:

  1. Ameriikan hapatusta koko bisserwesserismi. Linkin takaa löytyvä kansi voisi olla Viiskulman Brew Dogista, ehkä onkin.
    http://www.newyorker.com/wp-content/uploads/2014/10/CoverStory-Hip-Hops-Peter-de-Seve-879-1200.jpg

    VastaaPoista
  2. Vakavasti ottaen: oluthifistely on pohjimmiltaan traagista, sillä vaikka kuinka nämä kaljankittaajat haluavat olla viininmaistelijoiden tapaan fiinejä "coinnosseureja", he eivät voi sellaisia koskaan olla. Oluen lähtökohtaisesti lyhyt säilyvyys (joo joo, rauhoitu nyt, kyllä mä tiedän että sulla on kellarissasi se viisivuotias barleywine) ja eräkohtainen, tiheä laatuvaihtelu ovat omiaan takaamaan, että oluenmaistelu on ajan- ja rahanhukkaa.

    Kalja on tarkoitettu kittaamiseen eli hyvän pöhinän hankkimiseen tai ruokajuomaksi. Jos on epäilyksiä, tässä asiassa niin kuin lähes kaikessa muussakin kannattaa ottaa mallia saksalaisista.

    Tämä valloillaan oleva käsityöläisolutvallankumous on vain pääasiassa sosiaalisesti kyvyttömien nuorten miesten (nk. nörttien) uusi pätemisen ala, seuraava askel Magic: The Gatheringin ja nettipokerin jälkeen. Tämä trendi on vain saanut paljon näkyvyyttä mediassa ja muuallakin, koska se liittyy yhteiskunnallisesti päivänpolttavaan aiheeseen eli alkoholiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika ja raha menee hukkaan, jos olut maistuu yhtään erilaiselta kuin viime vuonna? Ok.

      Kukaan tuntemistani oluthifistelijöistä ei halua olla mitään "känösyyrejä". Kaikki suosivat maukkaita oluita mauttomien sijaan, mutta ei se ole syy jättää sitä kulmakuppilan kahdeksaa karjalaa hyvällä kaveriporukalla väliin. Hifistelyllä ja snobeilulla on eronsa, ja jälkimmäinen ei kuulu olutmaailmaan.

      Poista
  3. 0,37 desilitrainen on kieltämättä erittäin kikkaileva ja distinktiivinen tuoppikoko.

    VastaaPoista
  4. On niitä oluen maistelijoita muissakin ryhmissä kun "hipstereissä" ja kyseessä ei ole mikään hipstereiden tuoma uusi ilmiö. Ihan rehelliset suomalaiset miehekkäät miehet ja naiselliset naiset harrastavat sitä. Oluen maistelu on hieno harrastus, joka kuvaa positiivista kehitystä suomalaisessa alkoholikulttuurissa. Oluiden maistelu eli olutpruuvi on mukava tapa viettää aikaa yhdessä ystävien kanssa ja oppia samalla lisää oluiden valmistamisesta, kulttuurista ja historiasta. Aina olutta tai sitä "kaliaa", niinkuin sinä sitä kutsut, ei tarvitse nauttia yksin, humalahakuisesti ja mauton lager kädessään.

    Osoitat kirjoituksessasi täydellisen tietämättömyytesi aiheeseen ja selkeästi kuulut näihin perusjuntteihin, jotka eivät tiedä mitään oluiden nauttimisesta eivätkä tunne muita oluita kuin Karhun, Karjalan ja Koffin.
    Kaivappa sinä se sivitymätön pääsi ulos sieltä puskasta missä olet kasvanut ja keskity puhumaan aiheista, joista jotain tiedät. Siinä samalla voit vaikka googlettaa "oluen maistelu" tai "olutseura" ja sivistää hieman itseäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ookkonää tosikko? :)

      Poista
    2. Siehä sälli oot! Sarkasmihousut jalkaan tai vittuun täältä! =)

      Poista
    3. Hahahahaa. Kirjoitus oli loistava ja arvostan sarkasmia. Hyviä oivalluksia ja uskon kirjoittajan olevan itsekkin "maistelija". Kaikista parasta on kuitenkin tosikot jotka eivät ymmärrä vitsailua tai sarkasmia, puhumattakaan provokaatiosta. Tulevat melkein linjoja pitkin päälle ja munaavat itsensä. :) :D

      Poista
    4. Hipsteri ei ymmärtänyt sarkasmia.

      Poista
    5. Found the hipster!

      Poista
    6. Kyllähän siellä Lapin Kulta ja nelos Lapin Kultakin tunnetaan. Huumorintajua hei oikeesti :D

      Poista
  5. Tämä tosikko voisi kaivaa päänsä omasta toisesta päästään ja lukea kirjoituksen oikein, sillä se olisi enemmän kuin suotavaa. Monen monta hyvää pointtia kuitenkin kaiken humoristiikan keskellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tosikko voisi kaivaa päänsä omasta toisesta päästään ja lukea kirjoituksen oikein, sillä se olisi enemmän kuin suotavaa. Monen monta hyvää pointtia kuitenkin kaiken humoristiikan keskellä.

      Poista
    2. Tämä tosikko voisi kaivaa päänsä omasta toisesta päästään ja lukea kirjoituksen oikein, sillä se olisi enemmän kuin suotavaa. Monen monta hyvää pointtia kuitenkin kaiken humoristiikan keskellä.

      Poista
  6. Miksi ihmeessä muita oluita kuin Karhu, Karjala ja Koff pitäisi tietää, oi sinä kaikkitietävä edelläkirjoittanut katkeranoloinen anonyymi??

    VastaaPoista
  7. Mottoni on jo Kekkosen ajoista ollut: ei sellaista asiaa, mitä ei hifistelyllä voisi pilata.

    VastaaPoista
  8. "Vain media-alalla työskentelevät voivat suhtautua oluen hinnan äkillisiin ja ennalta-arvaamattomiin muutoksiin yhtä leväperäisesti." Jepjep, esimerkiksi Oulun seudulla näyttää keskimääräinen mainostoimistotyöntekijän vuosiansio olevan alle 10 000 euroa. http://yritystulkki.agileus.fi/files/yt_rahoitus_oulu.pdf , sivu 9. Vaikkapa siivouspalvelualallakin tienaa paremmin.

    VastaaPoista
  9. Ehkäpä suurin syy on se ettei suomalaiset panimot aina pyrkiivät saamaan sen kaljan maito kauppaa jonka taki mokomat koffit olvit karjalat maistuu ohra teelle eikä kaljalle.

    VastaaPoista
  10. Yksi hipsteri tunnistettu :)

    VastaaPoista
  11. Voisko joku alux kertoo, mikä on hipsteri?

    VastaaPoista
  12. Hipsterit ovat niitä nuhjuisen huoliteltuja tyyppejä, jotka usein ovat jotain muuta, kuin mitä päälle päin näyttävät. Esimerkiksi useimmat metsurilookin omaavat karvanaamat tökkivät työkseen macbookin touchpadia ja ajavat pientä japanilaista autoa. Toisaalta likaiselta hipiltä näyttävä veijari voi tanssia tankotanssia ja soittaa bändissä abban covereita. Omaa yksilöllisyyttä voi mukavasti korostaa yhdistelemällä tälläisiä perinteisesti toisensa pois sulkevia valintoja, joka on toki myös vastakkaisen sukupuolen mielestä äärimmäisen kiehtovaa. Hipstereiden oluthifistelyssäkin yhdistyy mukavasti aito ja äijämäinen kaljan kittaaminen kalliiseen homoiluun, joka vaatii yleisökseen lisää hipstereitä ja itseään etsiviä nuoria naisia.

    VastaaPoista
  13. Olovia kälävit, olovia!

    VastaaPoista
  14. Kannattaa suunnata ns. kansankuppiloihin tai vaikkapa lauantai- iltana Zetoriin (jos on Ukko- Pekalla tullut ajettua viikonlopuksi isolle kylälle). Voin taata että niissä paikoissa ainoat hiivat löytyvät päästä eikä kaljan mausta.

    VastaaPoista
  15. Mistä täältä saa Kölschiä? 0,2:ssa kalja on koko ajan kylmää!

    VastaaPoista
  16. En edes osaa kuvitella, mitä aito hipsteri loihtii lenkkimakkarasta. Jatko-osan paikka, Zepsteri !

    VastaaPoista
  17. Hipsterit on muuttaneet landelta stadiin, siks ne esittää muuta kuin mitä ne oikeesti on.

    VastaaPoista
  18. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ironia
    Ei taida olla tuttu käsite interrnetsissä vaikka ihan atk haulla moinen löytyy... surkuhupaisa keskustelu

    VastaaPoista
  19. Lidlin ykkösolut, vihreässä pikkutölkissä,en muista nimeä eikä ole tölkkiä töissä mukana, se se on mahottoman hyvää. Mutta on tämä VALTAVAN erinomainen blogi.

    VastaaPoista