Samuli Putron musiikki kuulostaa Kari Hotakaisen naamalta. Putron laulut ovat pieniä novelleja. Ne ovat ajatuksia, joita ajattelemme kuin vahingossa niinä hetkinä, kun kävelemme yksin ostoskassin kanssa tyhjään asuntoon.
Samuli Putron uusin levy
Tavalliset hautajaiset alkaa sellaisella suomalaisessa epätoivossa rypemisellä,
että olen jättää koko levyn heti kesken. Viiden minuutin avausraita Arkiseen limboon on tämän levyn magnus
opus. Siinä jokaisella kertojalla menee helvetin huonosti, tulee ero, saadaan
turpaan, mielialalääkkeet loppuvat, homoksikin haukkuvat ja kaikkia vituttaa. Tätäkö
sitten pitäisi kuunnella levyllisen verran? Onneksi heti seuraava kappale Jäniksen
vuosi nostaa kuulijan kaljabaarin penkkien välistä kummallisella epäputromaisella
letkeydellään.
Samuli Putrolla
ja minulla on etäinen suhde. Zen Cafén levyjä en ikinä jaksanut kuunnella, ja
Putron soolotuotantoa en tätä aiemmin ole oikeastaan edes kuullut. Omiin
korviini hänen kappaleissaan kun ei tunnu tapahtuvan oikein mitään. Putron musiikki
kuulostaa Kari Hotakaisen naamalta. Tapahtumattomuus on kuitenkin siinä
mielessä kuuloharha, että Putron kappaleiden dynamiikka on lähes kokonaan
niiden teksteissä. Putro on aina ollut paljon enemmän tekstittäjä kuin
säveltäjä. Jytyyttävä rockmusiikki on vain sokkeli Putron tarinoille.
Muutamien
suomalaisten mieskirjailijoiden kuten Juha Seppälän sanottiin muutama vuosi
sitten kirjoittavan "klapiproosaa”. Klapiproosassa ilmaisu on lyhyttä ja määrämitallista,
rönsyjä ei sallita. Tällaisella toteavalla tyylillä toimii myös Putro, ja hyvin
toimiikin. Putron laulut ovat pieniä novelleja. Ne ovat ajatuksia, joita ajattelemme
kuin vahingossa niinä hetkinä, kun kävelemme yksin ostoskassin kanssa tyhjään
asuntoon. Niitä hetkiä kun on pikkutunteita valinnut väärin, ja päättää silti
jatkaa. Oma suosikkini Zen Cafén tuotannosta on Älä tee, jossa yhtä ihmissuhdetta tutkitaan raa’asti ja tarkasti. Tällä
levyllä samanlaista fiilistä löytyy Se täydellinen -kappaleesta, jossa sattuu
olemaan myös levyn paras kertosäe.
Kehon voimassa
Putro sukeltaa melkein r&b:n tunnelmiin. Sehän sopii, sillä Putro on lausuja,
ei laulaja. Ikään kuin Kauko Röyhkä ilman valtavaa libidoa. Vain Anna nyt on
henrylaasasmaisessa tyylissään vaivaannuttava. Kyllä jokainen suomalainen mies
on vonkailu(patti)tilanteessa ollut, mutta kappaleena tämä on tympäisevä. Ehkä
siinäkin Putro olisi voinut hypätä rohkeasti naisen rooliin, ja tuloksena olisi
ollut hauska tarina. Sillä se, mikä tapahtuu miehelle on komediaa ja se mikä
tapahtuu naiselle on tragediaa.
Välillä mennään
todella lähellä Zen Cafén tuotantoa, kuten kappaleessa Epätoivon esseet tai levyn
nimibiisissä. vaikka edesmenneen orkesterin romuluista ei ihan tavoiteta. Juuri
bändin soiton jykevä kulmikkuus teki Putron (tarkoituksellisen) kömpelöistä
kappaleista hittejä. On silti sanottava, että levyn viulut ovat taidolla
sovitettuja ja nostavat kappaleita hienosti niiden tukahduttavasta
arkirealismista.
Muutaman vuoden
takaista Elämä on juhla -levyä verrattiin jopa Ismo Alangon Suomi putos puusta -mestariteokseen.
En itse näe Putroa Alangon perillisenä tai jatkajana millään tavoin, ja tämä on
kehu molemmille musiikoille. Jos jotain, Samuli Putro on Gösta Sunqvistin juro
pikkuserkku. Molempien teksteissä on samanlaista tarkkaa, julmaakin julmempaa
havainnointia. Ero on siinä, että Gösta asettui aina heikomman puolella, Putro
on tarkkailija, hän säilyttää etäisyytensä. Göstan maailma on surullisen
koominen, Putron karun tyly.
Oma ongelmani
Putron, Juice Leskisen ja vaikkapa Thom Yorken kanssa on se, että he jäävät liian usein
lillumaan huonoon oloon. Riippuu tietysti ihmisestä, mutta minulle ylenpalttisesta
synkistelystä tulee nuiva olo. Tottakai synkistely voi olla katarttista,
puhdistavaa. Silti taide, joka juuttuu vain huonoihin fiiliksiinsä ei
välttämättä tuota tätä puhdistautumista, se vetää pelkästään alaspäin. Kansallisen elämänmenomme kamaluutta on tälläkin levyllä niin paljon, että
rupeaa tekemään mieli tupakkia ja yhden tähden jallua. Vähempikin riittäisi. Taiteen ei tietenkään
tarvitse olla nättiä, mutta itselleni koskettavin taide ei
koskaan ole nihilististä. Ja kyynisyys, sitä maailma on puolillaan muutenkin. Esimerkiksi
Aki Kaurismäen parhaat elokuvat ovat pohjattoman surullisia, ja niissä tapahtuu
pahoja asioita hyvillä ihmisille, mutta ne päättyvät lähes aina toiveikkaasti,
ainakin toivonpilkahdukseen.
Mielestäni
parhaimmillaan Putro onkin silloin, kun hän sallii ahdistuksensa kylkeen toivoa
tai edes luovuttamisen tuomaa raukeutta. Tällä levyllä sellaisia ovat Olet puolisoni
nyt, Haloo Haloo, Haloo ja Nukkaa Pietarin, joka on komea, vapauttava lopetus levylle. Kuten
yövartija Koistinen toteaa Laitakaupungin valot -elokuvan viimeisessä
repliikissä: ”En minä tähän kuole.”
Lopullinen arvio:
Neljä jallua ja yksin syyssateeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti